Sidste år mødtes deltagerne i Play@Heart-projektet i Brasilien. I næste uge afsluttes projektet med et såkaldt Meetup i København og Billund.
Skole får internationalt besøg, når stort Lego-fondsprojekt kulminerer
I fire år har professionshøjskolerne Via og KP og 12 danske folkeskoler arbejdet sammen med partnere i USA, Brasilien, Kenya, Rwanda og Storbritannien om legende læring. I næste uge slutter projektet med et såkaldt Meetup i København og Legofondens hjemby Billund.
”Det er en fed måde at undervise på. Det er en måde, hvor man som lærer stadig er underviseren, men hvor eleverne i langt højere grad også selv bliver involveret i at skabe undervisningen”, fortalte lærer Julie Meier Sylvest sidste år Folkeskolen. Hun arbejder med en legende tilgang i næsten al sin undervisning, ofte i skolens såkaldte Playspace.
Annonce:
I næste uge får hun og kollegerne på Lyngholmskolen i Farum besøg fra USA, Brasilien, Kenya, Rwanda og Storbritannien, der ligesom Lyngholmskolen har været en del af det store Lego-fondsfinansierede projekt Play@Heart.
De danske professionshøjskoler med Københavns Professionshøjskole og Via i spidsen og 12 danske folkeskoler har i fire år været med i projektet, som kulminerer den 21. til 25. oktober med et Tech&Play Meetup 2024 i først København og dernæst Billund. Her skal deltagerne dele viden og erfaringer om en legende tilgang til læring i grundskolen. Lego Fonden har støttet projektet med 57 millioner
kroner.
”Det
overordnede formål med Play@Heart har været at udvikle og fremme en legende
tilgang til børns udvikling og læring – blandt andet med teknologi involveret. Især
har projektet haft fokus på at undersøge samspillet mellem legende tilgange til
læring, teknologiforståelser, trivsel og børns udvikling", forklarer projektleder
og chefkonsulent Rune Overvad Schou, Via, i en pressemeddelelse.
De 65 deltagende skole- og uddannelsesfolk skal dels arbejde med nytænkende kreative læringsmiljøer i det PlayLab, som Lego Fondens Playful Learning-projekt har indrettet på Campus Carlsberg i København. De skal også besøge Lyngholmskolen, som ifølge Rune Overvad Schou laver "skole, som børnene ikke vil
hjem fra". Der skal være fælles drøftelser af, hvordan kommunerne på innovative måder kan løse komplekse
problemer (wicked problems) på skoleområdet, og som afslutning bliver der afholdt et symposium i Billund, hvor en
stribe inviterede kommuner og skoleforvaltninger får præsenteret resultater fra
det fireårige Play@Heart-projekt.