Debat
Grafitti
Graffiti er en kunstform og subkultur udført med spraymaling på store flader som vægge og mure. Graffitimalerne er kendt for at male deres "pieces" og "tags" i det offentlige rum, hvor det er ulovligt, vi nøjes med tuscher på A3 papir.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg bliver altid overrasket over, hvor meget mine elever går op i deres billedkunstprojekter. Vores billedkunsttimer ligger sidst fredag eftermiddag, og de skal altid sparkes hjem på weekend. I dag var ingen undtagelse. Jeg har vist været heldig i denne omgang.
Faget kan noget helt særligt, hvis eleverne eller er klar til at tage imod. Jeg har desværre også prøvet at være i klasser, hvor rigtig mange var svære at motivere.
Nogle gange går de mest simple forløb direkte ind, andre gange skal man stå på hænder og jonglere, før at det er interessant nok. Vores simple grafitti forløb er heldigvis gået lige ind.
Vi arbejder nemlig lige nu med grafitti og dets særlige udtryk. Nu er min 5.klasse igang med deres egne personlige 'tags og pieces'. Nogen har på forhånd valgt et tema som de vil have med i deres værker og andre har fundet på undervejs. Processen har været meget individuel og der er blevet tegnet mange små skitser på deres prøvepapir.
De er stadig ikke helt færdige, og tiden løber fra os, da juleferien snart banker på. De fleste ville gerne have deres projekt med hjem i dag, så de kunne arbejde videre på dem. Og det fik de lov til.
Skulle man lave et længere forløb om grafitti, så vil jeg anbefale, at man indtænker den æstetiske læreproces, evt. ved at inddrage hip hop musik og sansearbejde. Jeg har også set de sjoveste mosgrafiti tags på husvægge, hvor eleverne maler med en hjemmerørt blanding af bl.a. yoghurt, som på kort tid forvandler sig til mos. Det kunne evt. laves tværfagligt med NT. Man kan også inddrage alle mulige andre former for street art, og lade eleverne vælge, hvad de vil undersøge og afprøve. Perlekunst, yarnbombing oa.
Her er et par billeder af, hvor min 5.klasse er i processen lige nu. Det er super enkelt og kræver få materialer. Den er corona-venlig, for man kan være i et hvilket som helst lokale uden specielle forhold.