Anmeldelse
Albert & Arken
- en historie med opgaver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med formidling som det store mantra sendes der i disse år en del særprægede produktioner på gaden med det fælles formål at indfange et stadig yngre publikum og gøre det fortroligt med de tilbud, der kan gemme sig bag museernes tykke mure. "Albert & Arken" lægger sig i kølvandet af denne genre, men til forskel fra mange af de øvrige produktioner lykkes det at holde balancen mellem klar formidling og væsentlig viden - krydret med en god portion humor. Afsenderen er kunstmuseet Arken, og projektet gælder introduktion til stedets markante arkitektur. I tryksagen møder vi flere spøjse figurer, drengen Rud, albatrossen Albert, en fræk lille frø og en sød billetdame, der kan svare på spørgsmål. På denne måde introduceres helt konkret begreberne normalperspektiv, fugleperspektiv og frøperspektiv, uden at de direkte nævnes. Siderne er bygget op i tre lag. Underst findes beskårne og bearbejdede fotos fra Arken. Dernæst er der på hvert opslag fokus på noget særligt, det kan være linjer, former eller materialer. Tilsammen en charmerende og ganske omfattende introduktion til nogle arkitektoniske og kunstneriske grundbegreber. Endelig er der tekstlaget, der løber ad to spor: en fortsat fortælling om Rud og Albert, suppleret af en mere direkte tekst henvendt til læseren. Gennem dialogen mellem Rud og Albert lægges der op til en skærpelse af iagttagelsen, og derved lykkes det at illustrere nogle væsentlige indfaldsvinkler til det at se nærmere på moderne arkitektur - Arkens egen og arkitektur generelt. I følgematerialet angives, at målgruppen er børn fra fire til syv år. I praksis kan det fint bruges til også lidt ældre børn, hvis det følges til dørs af en interesseret voksen. Dermed udgør det et godt begyndermateriale i såvel billedkunst som matematik.