Anmeldelse
Kunstens køtere
Kunstens køtere
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kunstens køtere" er historien om gadens kunst og dens aktører. Ole Lindboe, der har studeret gadekunst over hele verden, har forsøgt at lægge fokus på den danske variant af gadekunsten. Men at de internationale tendenser er en stærk inspiration, er tydeligt i det store billedmateriale, som bogen bugner af.
Fakta:
Titel: Kunstens køtere
Forfatter: Ole Lindboe
Pris: 179 kroner
Sider: 100 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Sohn APS
Gadekunst bliver ofte til efter midnat og betragtes derfor ofte som vandalisme, som noget forbudt. Gadekunst er et miks af graffiti, raffineret tegnsætning og med et formsprog, der er inspireret af tegneserier, punk og hiphop. Gadekunsten opstod i storbyerne, men er i dag nået ud til selv de mindste provinsbyer, hvor den er underlagt vejrets luner, regn, blæst og sol.
Graffiti betragtes af mange for at være tegn på et politisk oprør, et opgør med magthaverne eller som ren og skær drengestreger. Ole Lindboe forsøger i denne bog at gøre op med disse forestillinger. Han definerer gadekunst som den kunst, der udfolder sig i byens rum og relaterer sig til byens indretning. Den kan kun forstås som en del af det offentlige rum, for i det øjeblik den rykker indenfor i for eksempel gallerier, er den ikke længere gadekunst. Gadekunsten per definition er anti-autoritær og modsiger alt det fine omkring kunsten og undsiger det ufattelige snobberi, der kan forgifte oplevelsen af kunst.
Bogen er spændende læsning og med dens mange illustrationer også inspirerende. Skulle man undervise i et tema om gadekunst i billedkunst i de ældste klasser, ville den helt sikkert fungere godt som inspirationskilde eller forforståelse. Eleverne skal dog helt klart have en vis alder for at kunne forstå problematikkerne.