Anmeldelse
Nøddeknækkere til samtidskunst
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Samtidskunst er ikke længere ren samtid. Området har fået sine begreber, sine strukturer og er på vej til at blive håndterligt for såvel lærere i billedkunst som andre interesserede via bevidst og god formidling. I denne sammenhæng omtales hæftet "Nøddeknækkere til samtidskunst", der er et undervisningsmateriale målrettet arbejdet i folkeskolen fra 4. til 10. klasse.
Fakta:
Titel: Nøddeknækkere til samtidskunst
Forfatter: Tine Seligmann, Claus Steensbech, Dorthe Godsk Larsen
Sider: 16 sider
Type: Hæfte
Forlag: Museet for Samtidskunst
Via en række ret enkle metoder lægges op til forskellige måder at arbejde med samtidskunst i undervisningen på. Det gode ved materialet er den koncentrerede form, der er praktisk anvendelig, uanset hvor stresset hverdagen i skolen kan forekomme. Her er tænkt klart og instruktivt, men samtidig praktisk og formidlende. Det vil sige, at den enkelte underviser kan vælge at arbejde helt enkelt, som det foreslås i "Sætningsmetoden", der bygger på en forestilling om indholdsgivende dialog mellem værk og elev, eller mere komplekst.
Blandt de ti forslag til arbejdsmetoder vil flere formentlig være kendte, eksempelvis brugen af mindmap eller anmeldelse, som mange elever har mødt i dansk, og angrebsmetoden, der har flere fællestræk med processkrivning. Men det gør ikke noget, for på den måde bliver det at forholde sig til et aktuelt kunstværk vedkommende og håndterbart.
Det lille hæfte vil også med fordel kunne bruges som en kickstart til de udstillinger, der til stadighed vises på museet. Desuden bør det ses i sammenhæng med den øvrige formidling, der tilbydes. Se hjemmesiden www.samtidskunst.dk og klik ind på museets Lærernetværk, Børn og unge eller besøg museet. Det er enkelt, det er informativt, og det er velfungerende. Huskede jeg at få med, at det ikke kun vedkommer billedkunstlærere? Ellers kommer der lige en gentagelse, for der er masser af inspiration at hente også til dansk, historie og samfundsfag.