Anmeldelse

Filter - for fotografi, nummer 3/2009

Filter - for fotografi, nummer 3/2009

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under temaet "Normal" udfordres vi til dialog omkring den - eller de - virkeligheder, der udgøres af fotografiet. Valget af overskrifter med tilhørende indhold spænder vidt. Seksualitet, tabuer, småborgerlighed, kropslighed og normalitetsopfattelser spiddes fra forskellige vinkler.

Fakta:

Titel: Filter - for fotografi, nummer 3/2009

Pris: 90 kroner

Sider: 144 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: FILTER - for fotografi

Begavet, undersøgende og diskuterende lægges det ud til læseren/beskueren at forholde sig til de emner, der via fotografiske undersøgelser og nære tekster objektiveres med henblik på at nå os som storforbrugere af netop fotografi. I form af forskellige portfolio-forløb introduceres vi til blandt andet kønsproblematik, samtidskunstnerisk dialektik og klassisk dokumentation.

På en klar og veldefineret måde rækkes bagud til historiske elementer, i dette nummer blandt andet via dokumentation af fotoalbum og studieoptagelser. Mens "portfolio" og "galleri" udgør korte visuelle introduktioner til udvalgte temaer, lægges der i flere artikler og anmeldelser op til drøftelse af, hvordan feltet fotografi kan betragtes under aktuelle synsvinkler.

Blandt de væsentlige scoop er artiklen med Dag Petersson, der har været kurator på den netop afholdte udstilling af Jacob A. Riis' fotografier fra 1880'erne, og artiklen "Iblandt os", der refererer til en fotobog om mennesker med psykiske sygdomme fotograferet af Magnus Cederlund og initieret af Susanne Voss-Knude. Læseren udfordres med stærke tekster i samspil med en stærk billedside - visuelt som intellektuelt. En stor del af stoffet i "Filter" vil med en let bearbejdning kunne anvendes til undervisning i overbygningen.