Anmeldelse
Tegn og mal i billedkunst
Tegn og mal i billedkunst
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På en praksisskala fra et til ti vil Britta Aagaard Thorlanns bog score et tital. På en tilsvarende bogskala ville den nok lande på en fem-seks stykker. Med andre ord, her er en herlig brugsbog, der med et minimum af forberedelse vil kunne inspirere enhver billedkunstlærer eller -formidler til mange gode forløb.
Fakta:
Titel: Tegn og mal i billedkunst
Forfatter: Britta Aagaard Thorlann
Pris: 299 kroner
Sider: 90 sider
Type: Bog
Forlag: Dafolo
Bogens undertitel: 65 undervisningsforløb for 3.-10. klasse opfyldes så rigeligt, og mange af ideerne kan lede frem til andre og mere omfattende forløb. Strukturen i bogen er enkel og brugbar; i otte klart disponerede kapitler under overskrifter som Tegnelege, Skrift, Bygninger og Forsvindingspunkt gives forslag til undervisningsforløb af stigende sværhedsgrad.
Nogle elementer er velkendte, som at bruge Andy Warhols berømte farveserigrafier; eller landevejen, der forsvinder ud i det uendelige, som illustration af et perspektivisk forsvindingspunkt. Men dertil kommer mange gode forslag til andre forløb, der kan medvirke til at udvide billedforståelsen.
Når jeg vælger at give bogen en lavere bedømmelse på bogskalaen, skyldes det en let irritation over, at der ikke har været tid eller plads til at udforme bare en kortfattet liste over bøger og link, der kunne supplere bogens indhold. På side 19 omtales en tredelt farvecirkel (beskrives blandt andet hos Johannes Itten), mens der vises en firdelt (som det kendes fra Natural Colour System). Det ville også være fint med henvisninger til udvalgte bøger med Escher, Warhol og Cezanne. I særdeleshed fordi forfatteren faktisk selv lægger op til opbygning af et godt bibliotek i billedkunstlokalet.