Anmeldelse

Historien om Jesus / Undere

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Passion, emotion, tyngde, æstetik og mission - det er tydeligt, at de to nye bøger "Historien om Jesus" og "Undere" er danske udgaver af den engelsk-italienske serie "Art Revelations", der på dansk har fået navnet "Kunst og Kristendom".

Fakta:

Titel: Historien om Jesus

Forfatter: Neil Morris

Pris: 228 kroner

Sider: 32 sider

Serie: Kunst og Kristendom

Type: Bog

Forlag: Turbine Forlaget

Titel: Undere

Forfatter: Sean Connolly

Pris: 228 kroner

Sider: 32 sider

Serie: Kunst og Kristendom

Type: Bog

Forlag: Turbine Forlaget

Bøgerne ønsker at byde til dans mellem fagene billedkunst, kristendomsundervisning og konfirmationsforberedelse, og dansen forekommer umiddelbart veltilrettelagt, i og med at kristendommen åbner sig for læseren gennem både fagligt velvalgte emner og appetitlige billedpassager, der i sig selv fortæller mangt og meget om både centrale kristne temaer og kirkekunstens omdrejningspunkter.

Bøgerne har overvældende vægt på det æstetiske, og det er derfor ikke mindst med udgangspunkt i det visuelle og det sanselige, at kommende konfirmander præsenteres for det kristne univers. Sjældent ser man undervisningsbøger til faget kristendomskundskab med så opprioriteret æstetisk profil.

Det er dog denne anmelders klare synspunkt, at bøgerne er skrevet i en missionsvirkende kontekst, som konfirmationsforberedelsen jo er, og at de på grund af den manglende religionsvidenskabelige objektivitet og analytiske distance er mere problematiske i den almindelige ikke-forkyndende kristendomsundervisning. I så fald er det vigtigt at pointere bogens forkyndende målsætning. Dette vil så til gengæld gøre det muligt at arbejde med kildebevidsthed, for eleverne kan sagtens arbejde sporadisk med forkyndende tekster, for så vidt dette præciseres tydeligt og bliver genstand for diskussion.