Forfattere: Heine Sand, Anna Støttrup og Vicky Kjær Søndergaard Sørensen
189,95 kroner
138 sider.
Forlaget Frydenlund
Fagdidaktik i billedkunst starter med begyndelsen: I det indledende kapitel, 'Billedkunstfaget – glimt fra undervisningsfagets historie', trækkes linjer fra 1753 til nu. På de knapt 20 sider får man en kortfattet
introduktion til forståelse af, hvorfor skolefaget i dag betegnes 'billedkunst'.
Undervejs redegøres for de forskellige tilgange, der over tid har været
værdiskabende for betegnelserne tegning, formning og billedkunst. Det er
vedkommende og velkommen læsning, blandt andet fordi der relateres til
forskellige kultursyn, værdiforståelse og filosofiske strømninger gennem flere
hundrede år og under forskellige ideologiske optikker. Intet fag og ingen faglige forståelser udspringer af intet. I det lys er det rart med
referencer til teorier og teoretikere, der især i det 20. århundrede kan siges
at have påvirket den danske folkeskole og med den billedkunstfagets identitet.
Annonce:
Den indholdstætte form fortsættes i
det følgende kapitel, der har fokus på de formelle mål, herunder fagformål
for undervisningen på henholdsvis folkeskole- og gymnasieniveau. Helt naturligt
er der særlig vægt på de begreber og udtryk, der findes i faghæftet for
undervisningen i folkeskolen, både på grundtrin og som valgfag. Der er desuden en
forholdsvis kort omtale af faget i gymnasiesammenhæng.
”Barnet bør efter børnehaveklassen
kunne udpege karakteristika ved forskellige kunstgenrer” (side 49). Jeg er med
på, at der her er tale om et enkelt løsrevet citat fra Faghæftet for
Børnehaveklassen (2019). Men samtidig sniger der sig en lille tvivl ind – bør formuleringer
som denne bare stå der som en fordring? Eller vil det give mening at lægge op
til en diskussion af forholdet mellem de formelle krav og virkeligheden derude
i den danske folkeskole? Den refererende opremsning, der kendetegner afsnittet
om progression i faget (kapitel III), er på en gang værdifuld og udfordrende.
For holder beskrivelserne og rammesætningen, set med 2024-øjne? Forfatterne er
lidt inde på det i deres generelle overvejelse i kapitlets afsluttende afsnit
om forudsætningerne for sammenhængen mellem dagtilbud, folkeskole og gymnasium. Samtidig
peges der på nødvendigheden af veluddannede undervisere, funktionelle
faglokaler og sammenhængende undervisning som forudsætning for et ordentligt
fagligt udbytte for eleverne.
Flere af de temaer, der har været
berørt i bogens introducerende kapitler sættes i perspektiv under overskriften 'Billedkunstfagets betydning' (Kapitel IV). Det sker i en åben og argumenterende
form med henvisning til udvalgte undersøgelser og projekter. Hovedparten er af
ældre dato, men fortsat relevante i forhold til balancen mellem direkte fagligt
indhold og de nødvendige kompetencer hos underviserne – uanset klassetrin og
niveau. Derefter følger et ultrakort afsnit (Kapitel V) om kreative arbejdsprocesser.
Det har ikke samme dybde som introduktionen til 'Billedkunstens betydning', men
kan med sine tre udvalgte eksempler bruges som et oplæg til kollegial
diskussion.
Bogens mest omfattende kapitel
omhandler forslag og oplæg til forskellige praksisforløb. Her er fokus på
arbejdet med billedkunst i folkeskolen. Der er beskrevet godt en snes
indfaldsvinkler til forløb med forskelligt afsæt og målrettet forskellige
klassetrin. Undervejs rettes opmærksomheden mod blandt andet tværfaglighed,
kreativitet og brugen af billedsamtaler. Vi kommer vidt omkring, lige fra
Ingvar Cronhammars monstrøse skulpturer over inspiration fra blandt andre Tony
Cragg, Van Gogh, Paul Klee og Jens Søndergaard. Og nej, jeg har ikke glemt de
kvindelige kunstnere, de var bare ikke inddraget i denne omgang. Styrken i
dette kapitel er klart diversitet forstået som en bevidst inddragelse af
forskellige udtryks- og arbejdsformer.
Annonce:
Sprogtonen er ligefrem og befriende
ukrukket. Eksemplerne står dermed stærkt med en høj inspirationsværdi. I de
første forløb er der primært lagt op til arbejdet med analoge virkemidler, mens
der senere følger oplæg til digitalt funderede afprøvninger. Her er desuden
flere forløb, hvori der arbejdes med analogt forarbejde, kombineret med
introduktion af billedfaglige termer, inden der arbejdes digitalt i form af
video eller billedbehandling.
Gennem valget af stringente og
loyale didaktiske tilgange lykkes det forfatterne at pejle og spejle nogle helt
aktuelle udfordringer. Det gælder relevansen af de formelle forudsætninger og
formål, der er afstukket af Undervisningsministeriet. Det gælder visionen om at
skabe en brugbar sammenhæng mellem de forskellige perioder fra førskolestadiet
over grundskolen til det gymnasiale niveau. Og endelig – mere eller mindre
bevidst – kan de enkelte kapitlers afgrænsning og tilgange opfattes som en
velkommen anledning til at diskutere, om sammenhængene fortsat er valide eller
om det er ved at være tid til en revurdering af selve faget billedkunst og dets
aktuelle potentiale.