Behovet for døve lærere forsvinder
Der starter færre og færre døve børn i skolen, og derfor er behovet for undervisning på tegnsprog til børn efterhånden meget lille. Det går ud over landets omkring 80 døve lærere, som snart bliver tvunget til at søge nye veje.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den teknologiske udvikling inden for Cochlear-implantater, en kunstig hørelse, som indopereres bag øret, har reduceret antallet af døve elever kraftigt igennem de seneste år. Derfor er efterspørgslen på døve lærere, som de sidste tre årtier har været høj, ved at forsvinde.
"Nu har vi endelig fået døve lærere på banen, og så er der ikke brug for dem længere. Det er helt sikkert et hårdt slag for dem, at efterspørgslen er forsvundet", siger Flemming Wang Jensen, projektleder på Castberggård, en højskole samt job- og kursuscenter for døve og hørehæmmede.
Han erkender, at det kan blive svært at finde job til de døve lærere i folkeskolen, fordi det ville kræve, at skolerne samtidig ansatte en tolk. Men han håber, at der kan findes job andre steder.
"Jeg er sikker på, at lærerne har mange kompetencer, som man skriger efter i erhvervslivet, for eksempel er de vant til at have mange bolde i luften, og de er meget omstillingsparate. Men det er klart, at de ikke kan varetage en hvilken som helst situation", siger Flemming Wang Jensen.
I weekenden d. 27.-28. januar mødes døve lærere, pædagoger, socialpædagoger og pædagogmedhjælperne på Castberggård for at drøfte, hvad de skal bruge deres uddannelse og kompetencer til fremover.