Debat
Ny start for folkeskolen – også på Frederiksberg. Lad os sammen gøre en god skole bedre gennem kvalitet i undervisningen
Åbent brev til Kommunalbestyrelsen på Frederiksberg- Vedtaget på Frederiksberg Lærerforenings generalforsamling den 27. marts 2019
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vedtaget på Frederiksberg Lærerforenings generalforsamling den 27. marts 2019
Ny start for folkeskolen – også på Frederiksberg. Lad os sammen gøre en god skole bedre gennem kvalitet i undervisningen
Åbent brev til Kommunalbestyrelsen på Frederiksberg
Kære kommunalbestyrelsesmedlem
På Frederiksberg Lærerforenings generalforsamling har vi drøftet, hvordan vi kan løfte og styrke det lokale samarbejde om kommunens folkeskoler og specialskoler i forlængelse af overenskomstresultatet fra 2018. Vi opfordrer til et styrket og fornyet samarbejde, således at skolerne på Frederiksberg kan danne en attraktiv ramme omkring lærernes arbejdsliv.
Vi vil gerne udvikle samarbejdet med en ambition om at fremme god undervisning og kvalitet i hele skolevæsnet, sådan at lærere og børnehaveklasseledere kan lykkes i deres daglige arbejde. Vi vil gerne indgå i en dialog og være med til at udvikle folkeskolen i fællesskab, men det kræver, at lærerne inddrages på alle niveauer i arbejdet med kvaliteten i undervisningen.
Det afgørende er, at samarbejdet resulterer i konkrete, positive forandringer på den enkelte skole/arbejdsplads, hvor et godt psykisk arbejdsmiljø fremmes. Vi opfordrer til, at der som en del af samarbejdet indtænkes konkrete forbedringer på lærernes arbejdstid, og at der følges op på forenklingen af Fælles Mål.
”Ny start”-overenskomstresultatet kommer til udtryk på mange forskellige planer, men det vigtigste er, at der opleves forbedringer lokalt – og helt ud i klasseværelserne. Det er ingen hemmelighed, at samarbejdet mellem lærere og kommuner landet over har været vanskeligt gennem de seneste år. Alligevel valgte et flertal af lærerne at udtrykke tillid til et fremtidigt samarbejde ved at stemme ja til OK-18 og Ny Start. Vi oplever, at der over hele landet indgås lokalaftaler mellem kommuner og lærere – aftaler som styrker tilliden parterne imellem og højner kvaliteten af samarbejdet. Vi ser frem til, at også Frederiksberg kommer med på landkortet over kommuner med gode lokalaftaler.
Lige nu er ressourcen på skolerne knap, og opgaverne er mange. Men skal Frederiksberg fortsat kunne fastholde og rekruttere dygtige og engagerede lærere og børnehaveklasseledere, kræver det involvering og samarbejde på alle niveauer. Vi skal være hinandens medspillere og finde løsninger på en prioritering af opgaver og tid.
I disse år er Frederiksberg ikke konkurrencedygtig på løn og heller ikke på fleksibilitet i arbejdstiden. Hvordan skal vi så i fremtiden være attraktiv som en kommune med gode og trygge arbejdspladser? Det er en udfordring, vi skal gribe og løse i fællesskab.
Generalforsamlingen opfordrer Kommunalbestyrelsen til at indgå i seriøse drøftelser om lærernes arbejdstid på Frederiksberg samt til at inddrage lærerne i implementering af kommunale projekter og udvikling af skolerne. Vi opfordrer jer til at lade skolerne frigøre sig fra målstyret undervisning og formålsløs brug af MinUddannelse/læringsmål og i stedet indgå i en tillidsbaseret dialog med skolerne, lærerne og børnehaveklasselederne.
For at opnå et fornyet samarbejde er der brug for et bredt kendskab til skolerne og deres forskelligheder, der er brug for tillid og god kommunikation, og der er brug for gensidige forpligtelser til at overholde aftaler.
Vi håber på et fornyet og forpligtende samarbejde også omkring kvalitet i undervisningen til gavn for det frederiksbergske skolevæsen.
Med venlig hilsen
Frederiksberg Lærerforenings generalforsamling