Folkeskolens leder:

Vi er hinandens arbejdsmiljø

Champagne, rød løber og fodmassage til lederne. Der er vist ikke mange skoler i Danmark – eller i hele verden – hvor lærerne finder på det! Men på den lille jyske landsbyskole i Smidstrup-Skærup hyldede lærerne deres ledere fredag op til påske med netop disse events.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg blev rørt, fortæller skolelederen. Ikke så mærkeligt.

Lærerhyldest: Verdens bedste skoleledelse

For når krybben er tom, bides hestene, og der vandrer mange historier rundt om ufleksible ledere, som gør tidspres og flere opgaver værre ved at stå stejlt på en bestemt - mere eller mindre gennemtænkt - måde at gøre tingene på. Ledere, der bukker under for presset af for mange opgaver og mistillid fra lærerne, findes også.

Så man kan kigge grundigt på ledere og medarbejdere på Smidstrup-Skærup Skole og se, hvad de gør. Kan man lade sig inspirere?

Svaret ser ud til at være så simpelt, at det næsten gør ondt: De lytter til hinanden. Det sker ud fra en filosofi om, at ingen besidder det perfekte overblik og de fejlfri løsninger helt alene.

Der er ingen distance eller »upstairs-downstairs«, som skolelederen siger. Derimod gensidig respekt og en konstruktiv dialog. For lærerne gør også deres del af arbejdet. De kommer med løsningsforslag, samtidig med at de præsenterer problemer. Det hele bliver diskuteret grundigt og prøvet af.

Dertil kommer anerkendelse, masser af fejringer, ledere, som bevæger sig rundt på skolen - og en planlægning, som inddrager lærerne og endda tænker vikartimer ind.

Men er alt så godt i Smidstrup-Skærup? Nej, skolen slås med de samme problemer som resten af landets skoler. Men de prøver at få hverdagen til at fungere.

På den måde er den glade leder i Smidstrup et eksempel på sammenhængen mellem skoledebatten på metaniveau og hverdagen på skolerne.

Samtidig med at forskere og lærere diskuterer målstyring, testskole, manglende forberedelsestid og læringsreform, er der en hverdag, som står op hver morgen og går i seng igen om aftenen.

Og netop i den hverdag er der altså lærere og ledere, som kan skabe en skole med et godt arbejdsmiljø.

Det er godt at se. For selv om mange med god grund er bekymrede over, hvilken skole der er ved at blive gennemtrumfet i Danmark, skal lærere, elever og skoleledere jo stadig leve i den og få det bedste ud af det.

I arbejdsmiljøafdelingen i Danmarks Lærerforening hænger et lille skilt, hvorpå der står: »Vi er hinandens arbejdsmiljø«. Det gælder også på skoler. Så tillykke til lærere og ledelse på Smidstrup-Skærup Skole!