Debat

Historie skrives: Lockout 2013

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi DLF'ere står midt i en afgørende tid; den bliver en væsentlig del af vores faglige historie: Lockout 2013.

Resultatet og afslutningen kender vi ikke, men forberedelserne til konflikt er i fuld gang, og nu gælder det dygtighed og sammenhold. Nu træder vore faglige ledere i karakter fra Anders Bondo over hovedstyrelse og kredsstyrelse til tillidsrepræsentanten. Hvad jeg ser, er professionel faglig ledelse, som fremmer min faglige stolthed.

Vi medlemmer giver udtryk for aktiv opbakning og deltagelse, og vi er klar til at gøre vores pligt, også vi tjenestemandsansatte - selvfølgelig underlagt konfliktens regler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tak til fagbladet Folkeskolen for en sober redaktionel linje og det meget vigtige og vægtige tema i blad nummer 5 af 7. marts 2013: »Lærerne mister indflydelse«. Her er virkeligheden i skolen sat i perspektiv på en konkret og indsigtsfuld måde. Vi bliver klogere gennem læsningen, vi bliver stærkere i hver vores sammenhænge.

Som vejleder ved Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) deler jeg vilkår med de øvrige ansatte på skolen. Skal min vejledning lykkes sammen med den unge og hendes forældre, er samarbejdet med læreren en forudsætning. Jeg er afhængig af lærerens indsigt i den unge og hendes undervisningsparathed. I lærere er sammen med børnehaveklasselederne og skolelederne fundamentet for den unges dannelse og uddannelse. Derfor er jeres arbejdstidsregler også vigtige for mig. I bør ikke have mindre tid til de vigtige opgaver, og skolerne bør bevare ordentlige ledelsesvilkår for skolelederne, så kampen om resurserne ikke kommer ud på den enkelte skole til skade for arbejdsmiljøet. Derfor er fælles faglig organisering en styrke for folkeskolen og for hver af os.

Det er med stor anerkendelse, at jeg ser øvrige faglige organisationer og enkeltpersoner udtrykke deres opbakning til DLF - og at hele KTO og nu Sundhedskartellet afventer godkendelse af Overenskomst 13, indtil KL er i realitetsforhandlinger med DLF.

Selv om så mange i så mange år har forsøgt at aflive solidaritet, findes den stadig derude i den virkelige verden. God faglig kamp og solidaritet.