Folkeskolens leder:

Stress i kopirummet

Underrubrik

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vær i nuet, træf de rigtige valg. Gør noget ved det, du kan ændre, og lad resten ligge. Se skønheden, dyrk motion, få mere søvn, spis mindre sukker, og hvis du gør noget forkert, så gør noget andet. Nu.

Gode råd til at undgå stress står i en uendelig kø og råber af alle, der i forvejen oplever, at der er rigeligt på to do-listen. Lærere ingen undtagelse.

Problemet med alle de gode råd er, at de ikke tager fat på årsagerne. De gør også stress til et individuelt problem. Men stress er ikke længere et privat problem - det er blevet en folkesygdom.

Alligevel er det tabu på lærerværelset, fortæller en forsker i dette blad. Samtalen om stress bliver højst til et par hurtige bemærkninger i kopirummet.

Men stress er udbredt blandt lærere. Forskeren kan ikke give en enkel forklaring, og hendes undersøgelse stammer fra tiden før lockout og lov 409. Men mon ikke det siden er gået endnu længere i den forkerte retning? Forskeren peger på, at lærerlivet generelt har været præget af mange og store forandringer over tid: ny lovgivning med hyppige mellemrum, et ændret forhold til forældrene, tab af automatisk autoritet og anerkendelse og … fortsæt selv listen.

Der er en forventning om, at læreren er fagligt skarp og begejstret og smitter eleverne med sin motivation. Hun har et evigt overskud og overblik og er i stand til at give hver elev det, som udfordrer netop den elev på den rigtige måde. Samtidig forventes det også, at hun samler elever op, som har problemer, afskaffer mobning, skaber et forbilledligt skole-hjem-samarbejde, er den gode kollega og teammakker ­- sludrer afslappet med kollegerne i frikvartererne og når det hele på den halve tid.

Det pres kan man ikke trylle sig ud af ved at undgå sukker og huske skønheden.

Diffuse krav kombineret med tabu er en giftig cocktail, som lærergruppen og ledelsen skal gøre noget ved. Selv om lærerfaget har værdier som åbenhed og dialog, går den enkelte ofte og dukker sig, påpeger forskeren.

Men hvis lærerne og ledelsen står sammen, kan de lukke trolden ud af æsken og tale om, hvad der stresser. Første skridt til at håndtere stress på arbejdspladsen er nemlig, at det holder op med at være et privat problem. I stedet skal ledelse og lærere finde ud af, hvordan skolelivet skal organiseres for at modvirke stress.

I dette blad kan man også læse om en skole, hvor det virker, som om lærerlivet fungerer godt. Om stress så helt kan undgås, er svært at vide, men i hvert fald har ledelse og medarbejdere ændret i strukturen, så lærerne oplever lidt mere luft. Blandt andet er der to lærere i flere timer, og faglærerne forbereder undervisningen sammen.

Det er en hård omgang at ændre hele skolens måde at arbejde på. Men man kan i hvert fald starte med at bryde tabuet. Stressen skal væk fra kopirummet og ud i det åbne.