Debat
Der er så meget, kvinder ikke forstår – om lærere på løntilskud!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I de sidste par år har jeg hørt den ene mere kreative forklaring efter den anden på, hvorfor arbejdsløse lærere sendes ud i løntilskudsjob på skolerne.
»Sara er jo helt nyuddannet og har derfor brug for lidt tid til at 'finde sine ben som lærer'« eller »Ahmed har ganske vist været lærer i nogle år, men hans dansk trænger til at blive 'pudset lidt af'«.
Ideen skulle altså være, at når Sara og Ahmed efter endt løntilskudsjob er helt klar til lærerjobbet, ja, så står der et lærerjob og venter på dem. Et job, hvor de overenskomstdækkes på de samme løn- og arbejdsvilkår som deres kolleger på skolen.
Det sker bare ikke. Efter endt tilskudsperiode (typisk et halvt år) sendes løntilskudsjobbere ofte tilbage i ledighed.
Men der er regler for løntilskud. Sara og Ahmed må ikke udføre arbejde, som de øvrigt ansatte lærere normalt skulle varetage.
Sagen er bare, at Ahmed for tre år siden - sammen med adskillige andre kolleger - var ansat som lærer i den kommune, hvor han nu er i løntilskudsjob. Men Ahmed blev fyret på grund af besparelser.
Nu findes stillingen ikke længere, og så kan Jobcenteret jo sagtens sende Ahmed ud som »føl« i den selv samme klasse, hvor han før var ansat på overenskomstmæssige vilkår.
Jeg indrømmer blankt, at der er meget, jeg ikke forstår:
Hvorfor kan Sara ikke »finde sine ben« som lærer, hvis hun får samme løn som de øvrige lærere på skolen? Og hvorfor kan Ahmeds dansk ikke blive »pudset af«, hvis han er ansat på læreroverenskomst? Hvordan kan Sara og Ahmed undgå at overtage lærerjob, når de reelt varetager en tolærers opgave i klassen?
Ja, jeg forstår det ikke. Men der er jo også så meget, kvinder ikke forstår.