Debat
Det er ikke kommet af sig selv
Vi oplever lige nu en helt anden stemning om lærernes arbejde i folkeskolen fra meningsdannere, journalister og politikere. Den nye stemning er ikke kommet af sig selv, og jeg er rigtig glad for at have været med til at fremme den gode udvikling. Vi er imidlertid slet ikke i mål, og jeg genopstiller til næstformandsposten for at fortsætte og styrke vores arbejde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den positive holdning til lærere og deres indsats fremgår flere forskellige steder. Hør fx denne podcast, hvor Per Christensen fra 3F og Politikens chefredaktør Christian Jensen taler om deres egen skoletid og opfordrer til, at vi som samfund udviser større tillid til lærerne: https://open.spotify.com/episode/32xRzcF9KW4angSICKu7z1?si=XY6S7eTITeegSOj_ZAQjrQ
Den nye situation er ikke kommet af sig selv, og jeg er rigtig glad for at have været med til at fremme den gode udvikling. Vi er imidlertid slet ikke i mål, og jeg genopstiller til næstformandsposten for at fortsætte og styrke vores arbejde.
Dette års politiske debat i forbindelse med skolestarten bærer præg af et andet syn på lærerne og folkeskolen, end vi længe har oplevet. Undervisningsministeren skriver fx i et brev til alle lærere, at hun mener, at forløbet i 2013 var uskønt, - og hun skriver, at ord ikke er nok, når der skal rettes op på tilliden. Det har hun helt ret i – og det allerbedste er, at hun også inviterer os i Danmarks Lærerforening med ind i drøftelser om, hvad der skal til, for at lærere bedre kan lykkes med deres opgave.
Det er gået op for rigtig mange politikere, at problemet med 2013 ikke ligger tilbage i 2013. Det er her lige nu – stadigvæk – og det handler ikke kun om, at lærerne og Danmarks Lærerforening stadig er vrede over forløbet, men om, at der dengang blev åbnet for, at kommunerne år efter år kan spare på lærerstillinger, når pengene ikke rækker. Derfor er der nu 8.200 færre lærerstillinger – svarende til 16% af de lærerstillinger der var i 2009. Elevtallet er kun faldet med 6%, og eleverne har fået 36% flere undervisningstimer. Når færre lærere skal klare flere opgaver, er der kun ét sted at tage tiden fra – nemlig forberedelsestiden, og det går ud over kvaliteten i undervisningen.
I forståelsespapiret mellem regeringen og dens støttepartier erkender man at ”Der er brug for et tæt samarbejde om at sikre folkeskolen de nødvendige rammer og ressourcer, så lærerne kan give alle elever en undervisning af høj kvalitet.” Det er grunden til, at man i samme forståelsespapir skriver, at regeringen aktivt vil bakke op om den aftale, som KL og vi har indgået om en Ny Start for folkeskolen.
Vores vedholdenhed og systematiske kommunikation, hvor vi gang på gang har sagt, at lærere skal kunne lykkes med deres opgave for at vi kan have en stærk folkeskole med høj kvalitet i undervisningen, er ved at bære frugt. I hovedstyrelsen var vi enige om, at vi ikke ville lave kampagner op til folketingsvalget, men fortsat påvirke politikere og stilfærdigt lade dem forstå, at det er her hos os, de kan hente viden om, hvad der styrker kvaliteten i undervisningen. Det er lykkedes.
I den kommende tid skal vi have endnu mere fokus på, hvad det er for et fantastisk arbejde, lærere gør hver eneste dag. Det vil jeg gerne bidrage til. Tilliden til lærerne og deres professionelle vurderinger skal erstatte de mange års kontrol med test og dokumentationskrav. Her skal vi invitere os selv ind i debatten for at give bud på, hvad der skal erstatte de test, som vi i mange år ikke har kunnet bruge til noget fornuftigt i skolen. Jeg er fx inviteret i TV2 News søndag morgen tidlig for at kommentere afskaffelsen af de nationale test i de mindste klasser.
Hvis du er interesseret i at læse mere om det arbejde jeg gør og gerne vil gøre mere af – kan du se min hjemmeside www.dortelange.dk