Debat
DLF Mener: Ny overenskomst
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der blev udvekslet krav til ny overenskomst 15. december, og forhandlingerne skal nu i gang.
En enig kongres besluttede i september at stille krav om en ny arbejdstidsaftale. Siden da er det blevet stadig tydeligere, at der er brug for at gøre noget ved lærernes arbejdsvilkår. Mange lærere oplever først og fremmest at have alt for mange arbejdsopgaver og alt for mange undervisningstimer. Den enkelte lærer kan ikke nå at forberede sin undervisning, og den sparsomme forberedelsestid er lagt i små korte tidsrum, hvor det nu var muligt i den enkeltes arbejdsskema. Derudover er mulighederne for at samarbejde med kollegerne blevet ringere. Intentionen med skolereformen var ellers det modsatte. Sygefraværet stiger mange steder, og den enkeltes overskud og begejstring er svært at få øje på. Arbejdstidsreglerne medvirker til en meget presset arbejdssituation og dårlige muligheder for at skabe kvalitet i undervisningen.
OK15: Lov 409 kan også være en realitet næste år
De aktuelle problemer og nogle gode løsninger vil være vores udgangspunkt for nye arbejdstidsregler ved Overenskomst 15.
Løn er et andet vigtigt krav. Ved regeringsindgrebet i 2013 blev vi snydt for et større millionbeløb, hovedsageligt fordi vi blev underkompenseret for fjernelsen af aldersreduktionen. Overenskomst 15 er anledningen til at bringe dem i spil. Derudover prioriterer vi en række mindre medlemsgrupper, der ikke har et centralt aftalt lønforløb - hvoraf nogle halter lønmæssigt bagud.
Der er snart folketingsvalg, og regeringen vil gerne undgå at skulle blande sig i en overenskomstkonflikt lige op til et valg. Desuden har vi netop fået medhold i en sag, vi sammen med vores hovedorganisation FTF rejste i ILO, som er et FN-organ. ILO udtaler kritik af den danske regering og dens indblanding i de frie forhandlinger, og at regeringen kun konsulterede arbejdsgiverparten, da lovindgrebet skulle udformes. Det kan vi også bruge i Overenskomst 15.
En underminering af de frie forhandlinger er et angreb på alle - og så skal svaret komme fra en samlet fagbevægelse. Det er en sag for alle organisationer i Forhandlingsfællesskabet.
Overenskomst 15 skal bidrage til at løse de problemer, som vi ved, medlemmerne står i lige nu ude på skolerne og arbejdspladserne. I 2013 blev de frie forhandlinger sat ud af kraft. Det kom der ikke noget godt ud af. Nu må arbejdsgiverne trække i samarbejdstøjet og gå ind at tage et ansvar for den situation, vi er havnet i. Det har skolen fortjent!