Debat

Ingen kan være tilfredse

Mon ikke snart beslutningstagerne bliver indhentet af virkeligheden? Man kan da ikke bare sidde tilbagelænet og postulere »her går det godt« og »reformen er kommet godt fra start«.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere, UU-vejledere og sosu-undervisere med flere er ved at gå op i limningen og har kun hovedrysten tilovers for kommentarer af den type. Troværdigheden i forhold til politikerne lider alvorlige knæk.

Ingen er tilfredse med udviklingen, og opgaven med at udfordre alle bliver ikke indfriet. Sygefraværet stiger, og det bliver vanskeligere og vanskeligere at få lærere. Kvaliteten i en i forvejen mangelfuld vikardækning lider voldsomt. Få ansøgninger til lederstillingerne er vel også et tydeligt signal, lysten forsvinder, når rammer og forudsætninger ikke er i orden.

Vi vil gerne samarbejde om opgaveløsningen, men beslutningstagerne må erkende, at det ikke sker gennem de rammer, der eksisterer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Folkeskolen er kommunernes, siger Antorini nok så flot. Sådan set har hun ganske ret, men med den underfinansierede aftaleindgåelse og en mangelfuld kompensation i kommunalaftalen er der altså ikke mange chancer for at få projektet til at gå op i en højere enhed.

Et af vore indsatsområder er at få politikerne til at tage ansvar for, at skolerne kan lykkes med opgaven. Der er tale om total ansvarsforflygtigelse.

Foreningen er udfordret, vi må styrke og fastholde sammenholdet og arbejde for at ændre situationen. I skal som medlemmer opleve, at foreningen bakker jer op i det daglige arbejde, men vi har brug for jeres hjælp.

Dokumentation af forholdene er vigtigt. Gennem beskrivelser af hverdagens uhyrligheder må vi, meget gerne sammen med forældregruppen, bringe politikerne i tale.

Vi skal have ændret forholdene, inden det er for sent. Ud over at børnene i den sidste ende bliver de store tabere, så burde det være en menneskeret at have arbejdsvilkår, hvor der er en rimelig balance mellem de opgaver, der skal udføres, og den resursetildeling, der tilføres.

Vi vil igangsætte forskellige initiativer, der involverer alle niveauer i foreningen. Initiativerne skal dels sigte mod jeres daglige behov, dels understøtte dagsordner lokalt som centralt, der kan forbedre de generelle rammer, som I skal arbejde inden for.

Pas på jer selv, værn om fællesskabet. Det må ikke lykkes at sprænge sammenholdet på arbejdspladserne. Der er rigeligt med ødelagte juveler i folkeskolen, men kronjuvelen skal ikke ødelægges.