Debat

Hvor er min fagforening?

Det spørgsmål har lærere stillet sig selv i de forløbne måneder, og flere vil sandsynligvis gøre det i den kommende tid. DLF har ikke samme indflydelse som tidligere på læreres arbejdsforhold, fordi arbejdstiden nu er reguleret ved lov 409 og ikke ved aftaler, som foreningen kan stå inde for. Så hvad kan fagforeningen egentlig gøre for den enkelte?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan gøre meget - og endnu vigtigere er det, at vi kan gøre meget i fællesskab.

I hovedstyrelsen er vi naturligvis klar over, hvilke helt urimelige forhold der hersker på skolerne. Der er kort sagt alt for mange opgaver til den tid, der er til rådighed, og det er et dagligt pres for lærere ikke at kunne levere ordentlig undervisning, fordi der ikke er tid til forberedelse.

Ansvaret for denne situation ligger hos de politikere, som har gennemtrumfet reformen og finansieret den med lærernes forberedelsestid, men arbejdet med at gøre situationen mere tålelig for lærerne har alligevel absolut højeste prioritet for foreningen. I den kommende tid vil vi sætte fokus på fem områder, og vi vil udarbejde redskaber til fælles indsatser inden for dem, for vi tror på, at vi kan gøre en kæmpe forskel, hvis alle, der kan finde overskud, hjælper til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi vil for det første arbejde for at bevare og styrke sammenholdet i foreningen, blandt andet ved bedre kommunikation internt mellem lærere og tillidsvalgte.

For det andet vil vi målrettet arbejde for, at politikerne tager ansvar for, at skolerne kan lykkes med opgaven. Hvis ikke de nødvendige resurser følger med, så har vi ikke en folkeskole i det lange løb. Forældre og elever vil vælge den fra, hvis lærere ikke får bedre mulighed for at levere ordentlig kvalitet. Politikerne skal blandt andet holdes ansvarlige, ved at vi i fællesskab dokumenterer de forhold, lærere har at undervise under.

I det tredje indsatsområde vil vi dele erfaringer om, hvordan for eksempel skoledagens indretning kan skabe bedre muligheder for sammenhængende forberedelsestid for lærerne.

Det fjerde fokusområde handler om at sikre lærernes ytringsfrihed. I øjeblikket er der en uhyggelig tendens til, at lærere ikke må kritisere ledelsens valg og fremgangsmåde. Der skal kunne være en åben dialog om, hvordan skolerne bedst muligt klarer opgaverne.

Og så sætter vi som det femte fokus på, at tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter skal have ordentlige muligheder for at arbejde for kollegaerne.