Debat

Syv bud på god skoleledelse

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En skole i forandring og helt andre arbejdsvilkår for lærerne stiller store krav til skolen og ikke mindst til god skoleledelse. Fra DLF ønsker vi med »syv bud på god skoleledelse« at stille skarpt på ledelse af det allervigtigste i skolen - det, der sker i undervisningsrummet. God ledelse kan engagere og motivere lærerne, der herved kan levere bedre undervisning, der bringer eleverne længere.

Der skal mere fokus på ledelse af mennesker frem for styring og administration. Vi vil have mere og bedre skoleledelse.

Man kan ikke lede noget eller nogen, som man ikke er i kontakt med. Derfor skal lederne være i nærværende kontakt med lærerne og jævnligt være til stede i undervisningen for reelt at kunne fungere som sparringspartner og bidrage til at udvikle lærernes undervisning. Skolelederne får derved indsigt i de forskellige udfordringer, lærerne står med.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skoleledelse skal bygge på solide værdier, der er velkendte og accepterede. De står ikke blot på skolens hjemmeside, men er en integreret del af den enkeltes professionelle handlinger.

Vi ønsker åbenhed i skoleledelse. En kultur, hvor man lærer af andres og egne præstationer, skaber faglig og kollegial udvikling. Det fordrer, at skolelederen må gå forrest - »walk the talk«.

Både ledelsen og lærerne arbejder i team. Ingen kan det hele alene. Der skal sammensættes stærke team, der samlet set kan matche de opgaver, man står med. Det er god skoleledelse at skabe et fælles ledelsesgrundlag og gøre det klart, hvordan der ledes på skolen.

De bedste arbejdspladser skaber de bedste resultater, og der er evidens for, at arbejdsglæde forbedrer resultaterne. Derfor skal skoleledelsen målrettet tage initiativer til at skabe arbejdsglæde. Det kan ganske enkelt betale sig!

Budgetter skal overholdes, og administrationen skal fungere, men alt for megen ledelseskraft bruges på indberetninger, afrapporteringer, besparelser og effektiviseringer. Det skal lederne tage sig af, men vi bliver nødt til i fremtiden at gøre det smartere. Der skal frigøres ledelseskraft til at lede de mennesker, som skal skabe resultaterne.

Skoleledelse handler også om at prioritere, at håndtere uenigheder og at tage hånd om det, hvis resultaterne ikke er gode nok.

Vi vil gerne bidrage til at skabe rammerne for god skoleledelse. Det kræver et bredt samarbejde mellem skoleledere og lærere, skolechefer, kommunale politikere, Undervisningsministeriet, forældre og elever. Det kræver, at vi sammen prioriterer god skoleledelse.