Debat

Ærgerligt med negative overskrifter

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor er det ærgerligt, at vi gang på gang skal være vidner til negative overskrifter i dagspressen (Bondo) og på forsiden af fagbladet Folkeskolen, senest nummer 21: »Elever spilder tiden i lektiecaféer«. Man trækker en »ekspert« ud af stalden og skyder lektiecaféerne ned. Og selvfølgelig kan man ikke få mere end hver femte lærer til at mene, at det har løftet eleverne, her fire måneder efter indførelsen af skolereformen, hvor vi dårligt nok har fundet vores ben endnu.

Svar fra chefredaktøren

Det må give befolkningen et indtryk af en lærerstand med massiv modvilje mod at efterkomme de beslutninger, der tages i Folketinget, og indtryk af lærere, som ikke magter opgaven fagligt. Det er at save den gren over, man selv sidder på, og gør afstanden mellem befolkningen og lærerne i folkeskolen større og større. Forældrene er trætte af det. Mange lærere er trætte af det!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er en helt håbløs strategi, Bondo. Danmarks lærere rummer et kæmpe potentiale, men de fastholdes af deres fagforening i en 70'er-agtig modstand mod de beslutninger, der nu engang tages i dette land. Det skader både lærerstanden, lærernes omdømme og i sidste ende den danske folkeskole.

Jeg efterlyser mere fremsyn, flere visioner og mere konstruktiv vilje i Danmarks Lærerforening til at tage afsæt i de muligheder, der nu engang er, frem for konstant at skyde de politiske beslutninger ned. Det giver i alt fald ikke indflydelse, tværtimod. Hvem gider arbejde sammen med en organisation, som hele tiden leder efter fejl og publicerer den ene negative artikel efter den anden i sit talerør?

Der må sadles om, Bondo! Der må arbejdes mere pragmatisk og konstruktivt med de muligheder, der nu engang er, hvis man vil have indflydelse. Du sætter dig selv uden for døren! Se, hvad man for eksempel har opnået i Aarhus, hvor man sætter sig omkring bordet: De faglige foreninger, skolelederne og forvaltningen med rådmanden tæt på, og sammen finder man lokale muligheder. Vi er heller ikke altid enige, men sammen finder vi kompromiserne og melder ud, hvad vi gør, i stedet for hvad vi ikke vil være med til!

Svar fra Anders Bondo