Debat
Aldrig mere OK-krav uden medlemmerne
Danmarks Lærerforening kan, i vores optik, ikke leve med, at medlemsdemokratiet bliver henvist til bagsædet igen uanset, hvilke grunde der så end måtte være til det.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
“Sig mig, mangler der ikke noget her?”
Vi var en gruppe kongresdelegerede fra Vejle Lærerkreds, som højlydt undrede os bag de obligatoriske mundbind til DLF’s kongres 23/9 på Scandic Falkoner på Frederiksberg.
Anledningen til vores undren var, at vi netop havde afsluttet debatten om de krav, der skulle stilles til overenskomstforhandlingerne i 2021. Det har vi prøvet før, men denne gang var anderledes: Vi debatterede kravene helt uden at have fået medlemmernes besyv med, og det efterlod en undren og, ærligt talt, en ret tom fornemmelse hos os delegerede fra Vejle. Vi var for så vidt godt klar over, at det var sådan, det ville være, men alligevel var det først på selve dagen, at den underlige følelse for alvor meldte sig.
Der er mange gode grunde til, at forløbet har været anderledes denne gang. Coronapandemien har lagt en naturlig begrænsning på mulighederne for at mødes med medlemmerne på de mange medlemsmøder, man normalt ville afholde, og så blev foreningens ønsker om at udskyde hele processen ikke mødt med velvilje fra de andre forbund. Altsammen gode og valide pointer. Alligevel lå det ikke helt godt i maven på os, at vi sådan debatterede OK-kravene helt uden den legitimitet, den normalt ganske demokratiske medlemsproces giver kravene. Ville kravopstillingen være endt meget anderledes, hvis foreningen havde gennemført en normal medlemsinddragende proces? Det er ikke sikkert, men sikkert er det, at vi aldrig finder ud af det.
Danmarks Lærerforening kan, i vores optik, ikke leve med, at medlemsdemokratiet bliver henvist til bagsædet igen uanset, hvilke grunde der så end måtte være til det, og slet ikke ovenpå det uskønne afstemningsforløb omkring afstemningen om arbejdstidsaftalen, som desværre gav visse ridser i demokrati-lakken.
Derfor mener vi i Vejle Lærerkreds, at vi i foreningen bør sikre, at der i forbindelse med hver eneste overenskomstforhandling ufravigeligt skal gennemføres en medlemsinddragende proces for opstilling af overenskomstkrav, og at der bør udarbejdes en nødprocedure, der med kort varsel kan iværksættes i det tilfælde, at den normale procedure ikke lader sig gennemføre. Det bør ikke være nødvendigt en anden gang, at det kommer så vidt, som det gjorde i år, at medlemmerne slet ikke blev inddraget.
Demokratiet i Danmarks Lærerforening er levende og sundt, og vi ønsker, at vi sikrer, at det i fremtiden styrkes under alle forhold, også svært forudsigelige situationer, som denne.