Debat

Jeg vil gerne blive ved med at være lærer,

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

men ikke for enhver pris…

Sådan er jeg nok ikke den eneste, der har det. De sidste par års mentale rutsjeture med lockout, lov 409, inklusionsbølgen, reformer og kæmpe besparelser på folkeskolen er gået noget ud over motivationen og den faglige stolthed.  Jeg synes ikke, det har været nogen nem tid!

Heldigvis har der også været lyspunkter. Under overskriften: ”Hvad udad tabes…” har det været dejligt at mærke kollegaers støtte og opbakning i det daglige. Det skaber en særlig form for sammenhold, når man bliver presset udefra.  (Var der ikke noget med, at fælles fjendebilleder gør noget godt for sammenholdet i en gruppe – det er vist basal psykologi fra forsvaret…) Tryk avler jo som bekendt modtryk, og det leder mig hen mod et andet lyspunkt. I kølvandet af det indsnævrende målstyringsregime som UVM søger at sprede igennem deres ”forenklede fælles mål” og nationale test, er der blandt mange lærere kommet et udbredt ønske om at levere en undervisning, der søger at danne eleverne bredt.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi må desværre sande, at udfordringerne med at lave den bedst mulige skole for elever, lærere og samfund ikke forsvinder foreløbigt. Rammerne for arbejdstiden, de knappe ressourcer i skolen, pædagogikken, dannelsen og sammenholdet i vores forening er alt sammen noget, vi må søge at forbedre og udvikle. Det er det lange seje træk – Der bliver ikke noget ”quick fix”. Og så bliver det ekstra vigtigt med de rette folk i ledelsen af vores forening!

Jeg mener, at Jeanette Sjøberg, der stiller op til hovedstyrelsen, besidder mange af de kvaliteter, der skal til for at styre supertankeren DLF i den rigtige retning. Jeanette har igennem de sidste fire år vist, at hun formår at ballancere dygtigt imellem de forskellige emner, der betyder noget for helt almindelige lærere i skolen. Det er ikke et enten eller, om vi fokuserer på arbejdstid, dannelse eller pædagogik. Det er et både og! Det ene udelukker ikke det andet. Hvis vi som forening fokuserer for ensidigt på f.eks. arbejdstid, er jeg bange for, at for mange af os taber gejsten og tager vores gode tøj og går.  

Jeanette har vist, at hun kan skabe resultater og konkrete forbedringer her og nu samt bruge sine glimrende analytiske evner til at kvalificere diskussionerne for de langsigtede mål.

Brug din stemme og lad os fastholde vores stærke sammenhold!