Debat
Hold på lærerne.
Ekspertise forsvinder når erfarne lærere fyres.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mange erfarne lærere er de seneste år blevet fyret. Ofte er det lærere med specialiseret viden og erfaringer - erfaring som dermed forsvinder. Den specialviden der går tabt, er der hårdt brug for i mange klasseværelser i takt med den forøgede inklusion.
Arbejdsmiljøet belastes af frygten for, hvem det bliver næste gang og hvornår. Billedet er kendt fra mange skoler og særligt specialskolerne er ramt af kommunernes forøgede kassetænkning. Kommunerne går efter bedst og billigst med vægt på billigst.
Og lærere er dyre. Det er de, fordi de har de særlige kompetencer der kræves, for at levere et langsigtet og struktureret undervisningsforløb. På så vigtigt et område som undervisning af udsatte børn og unge, kan kommunerne ikke tillade sig at shoppe efter billigst mulige discountløsning.
Hovedstyrelsen skal i den kommende periode arbejde for, at der bliver bragt orden på bl.a. STU-området der pt. mest ligner det vilde vesten. Det er umuligt at skabe et ordentligt arbejdsmiljø, hvor lærerne aldrig ved om de er købt eller solgt.
Den nye hovedstyrelse må gå målrettet efter større tryghed i ansættelsen. Lærernes energi skal ikke spildes på frygten for at blive fyret.
For at skabe en velfungerende skole kræver det, at lærerne kan bruge deres ressourcer på at undervise og udvikle skolen og ikke på om de har deres job.
Lærere er uddannede til at undervise – intet mindre.