Debat

Fjernundervisning - NEJ TAK

Fjernundervisning er bare symptombehandling af en folkeskole med en begyndende virus.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så fik vi svaret på, hvad regeringen vil gøre ved en begyndende udfordring med lærermangel – Fjernundervisning!

Det har man i andre lande, og det fungerer – Ja, i Australien, hvor man kan have flere tusind kilometer til nærmeste skole, gør man det af nød. I Danmark er der 426 km fra Esbjerg til Ertholmene på Christiansø og 361 fra Gedser til Skagen i fugleflugtslinje, og så er det bedste bud man kan komme på med en begyndende lærermangel fjernundervisning!

I ”vandkantsdanmark” har vi i årevis haft lægemangel – det har man ikke afhjulpet med telemedicin, fordi det er utænkeligt og ikke menneskeligt forsvarligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ligeså utænkelig er ministerens forslag om fjernundervisning efter min bedste overbevisning. Tænk bare, hvordan fysiklokalerne kunne komme til at se ud, hvis eleverne selv havde ansvaret for at finde remedier og udføre forsøg.

De børn, mine kollegaer rundt omkring i hele Danmark dagligt knokler for at give en god undervisning, er mennesker af kød og blod. Alle undersøgelser viser, at den gode relation mellem lærer og elev er alt afgørende for elevens læring, og så er fjernundervisning altså ikke løsningen.

Fjernundervisning er bare symptombehandling af en folkeskole med en begyndende virus. Her kommer i stedet mine forslag til ministeren ift., hvordan man kan være med til at afhjælpe den begyndende lærermangel:

  •  Vis lærerne den respekt, de fortjener. Lad dem udføre deres job i troen på, at de er de professionelle, der ved hvad der skal til. Giv dem vilkår, der gør dette muligt
  • Drop de nationale test og brug i stedet pengene til finansiering af skolereformen.
  • Drop besparelserne på uddannelsesområdet. Sikr i stedet, at de små seminarier overlever, og at alle seminarer i Danmark har mulighed for at levere kvalitetsundervisning til de studerende.
  • Sikr at alle lærere har mulighed for efter-/videreuddannelse.