Debat

Kongres: Det handler om kvalitet i undervisningen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF's kongres samles netop nu, den 12. og 13. september. Vigtige punkter er på dagsordenen: Hvilke krav skal vi opstille til de kommende overenskomstforhandlinger? Hvordan kan vi som organisation bidrage til, at foreningens medlemmer kan løfte vores professionelle ansvar? Hvordan kan vi bevare et velfungerende velfærdssamfund med de samfundsøkonomiske udfordringer, som vi står over for?

Og vi får besøg af børne- og undervisningsminister Christine Antorini. På baggrund af oplæg fra og debat med ministeren skal vi vurdere, hvordan vi med afsæt i Ny Nordisk Skole kan bidrage til en ny og positiv udvikling af de skoleformer, hvor Danmarks Lærerforenings medlemmer arbejder.

Tingene hænger sammen. Da vi i 2008 indgik den nye arbejdstidsaftale med KL, skete det med det fælles mål at skabe en god ramme for, at eleverne kan få den bedst mulige undervisning. Det var kvaliteten i undervisningen, der var omdrejningspunktet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det vil også være vores udgangspunkt for kongressens drøftelser. Vores arbejde er livsvigtigt for de elever, børn som voksne, vi underviser. Vi må som samfund fortsat have den ambition, at unge såvel som voksne får hjælp til en tilværelse med størst mulig livskvalitet.Og vores indsats er helt afgørende for, at Danmark kommer fornuftigt ud af den grundlæggende krise, der præger hele verden.

Hovedstyrelsen foreslår, at vi som forening lægger en plan for, hvordan vi kan bakke ledere, lærere og børnehaveklasseledere op i målsætningen om, at ingen elever må forlade skolen med en oplevelse af »jeg duer ikke«.

Vi har brug for opbakning til vores arbejde. Forestil dig, at KL's formand sammen med finansministeren går ud i medierne med budskabet om, at lærerne gør en fantastisk indsats under vanskelige vilkår, og nu vil de sammen med Danmarks Lærerforening drøfte, hvordan lærerne kan bakkes op i deres vigtige arbejde. Der er bestemt al mulig grund til det, men kan vi gøre den utopi til virkelighed?

Eleverne skal have den bedst mulige undervisning. Det vil vi kæmpe for på alle måder - også gennem vores overenskomster, som da vi i 2008 indgik en ny arbejdstidsaftale. Derfor foreslår hovedstyrelsen også, at vi til kommende forhandlinger stiller krav om, at alle lærere og børnehaveklasseledere har de nødvendige kompetencer til at løse undervisningsopgaven kvalificeret. Får vi KL's opbakning til det?

Kvalitet i undervisningen - det er udgangspunktet for kongressen.