Debat
Et skoleår, vi nok aldrig glemmer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er næppe en overdrivelse at kalde det skoleår, vi afslutter i disse dage, for »et meget anderledes skoleår«. Skoleåret 19/20 bliver et skoleår, vi ikke glemmer lige med det samme.
Vi skal naturligvis samle op på og systematisere de erfaringer, som lærere og skoleledere har gjort her under Covid-19-krisen. Der er helt sikkert blevet gjort nye erfaringer, som også vil indgå i skolen og undervisningen, når krisen er overstået, og hverdagen for alvor er vendt tilbage til skolerne. Men det er samtidig min klare opfattelse, at vi undervejs i krisen har fået bekræftet både værdien af klassefællesskabet for alle elever og den rolle, som relationen mellem lærer og elev har for den enkelte elevs udbytte af undervisningen.
Covid-19-krisen medførte, at skolerne fra den ene dag til den anden stod gabende tomme. Gennem en imponerede indsats fik lærerne på rekordtid etableret nødundervisning, og nogle uger senere fik skolerne og lærerne igen på meget kort tid indrettet skoledagen med afsæt i sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Den lynhurtige omstilling - ja, ad flere omgange - viser med al ønskelig tydelighed, hvad en stærk lærerprofession kan. Gennem årene har der fra tid til anden været debat om, hvorvidt skolerne og lærerne er såkaldte »omstillingsparate«. Den store fælles indsats her under Covid-19-krisen medfører forhåbentlig, at den debat er forstummet for en tid.
Samtidig er det værd at hæfte sig ved, at den danske model under krisen igen har vist sin store styrke. Undervejs i de svære måneder i løbet af foråret er der blevet indgået en række aftaler, som efter min opfattelse har været et vigtigt bidrag til, at vi i Danmark ser ud til at være et af de lande, som kommer hurtigst ud af krisen og tilbage til en normal hverdag. Og vi oplever, at der er mange andre lande, som vil lære af vores erfaringer med at håndtere Covid-19 i Danmark - ikke mindst på skoleområdet. Det kan vi være stolte af som lærere.
Der er derfor god grund til at fastholde og inddrage erfaringerne fra Covid-19-krisen, når debatten og arbejdet om folkeskolens udvikling og lærernes arbejdsvilkår fortsætter efter sommerferien. Men først skal vi holde en tiltrængt ferie.
God sommer.