Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I mange måneder har KL nu gødet jorden for et overenskomstindgreb mod lærerne. KL har systematisk anklaget den arbejdstidsaftale, man selv har indgået med lærerne, for at være bureaukratisk, ufleksibel og - har man indtryk af - nærmest en hindring for, at eleverne overhovedet kan lære noget i skolen, og at der i hvert fald ikke kan ske en fornuftig udvikling. Det er derfor interessant, at det annoncetillæg fra KL, som var tillæg til Politiken søndag den 6. januar, omtaler, hvor stor en succes folkeskolen har i Fredensborg Kommune. Under overskriften »Skolen ud i virkeligheden - virkeligheden ind i skolen« fortæller KL om, at den fredensborgske folkeskole har fået en innovationspris for at levere en mere »oplevelsesbaseret undervisning«, som har resulteret i »øget læring og motivation hos eleverne«.
KL hædrer skoler
Det er jo rigtig godt - og det er tilmed foregået inden for den nuværende overenskomst, så når det kan foregå i Fredensborg og i den grad markedsføres i KL's eget annoncetillæg, så kan det vel også lade sig gøre andre steder. Den glade historie fra Fredensborg slutter med følgende passus: »Ideerne på skoleområdet er både vokset frem nedefra, fra en række mindre projekter og ildsjæle og understøttet og drevet af den strategiske indsats oppefra«. Det lyder jo som en rigtig god udviklingsmodel. En model, som kan genfindes i meget lokalt samarbejde mellem kommuner og lærere om at udvikle skolen. Spørgsmålet er derfor, om KL's centrale hetz mod læreroverenskomsten overhovedet er troværdig? KL optrapper til konfrontation, men burde måske hellere opfordre til mere lokalt samarbejde. Det er jo i hvert fald ikke den nuværende overenskomst, som har forhindret en god udvikling i Fredensborg.