Debat

Varm luft i "Lov 409 - balloner"

Samarbejde giver ikke i sig selv bedre forhold

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en meget mærkelig fornemmelse at skulle udsende en anbefaling til ens kolleger, som går imod Hovedstyrelsen og i øvrigt også imod ens kredsstyrelse, når man er TR i DLF. Men jeg føler mig først og fremmest som mine kollegers repræsentant, og jeg kender deres hverdag.

Samarbejde eksisterer

Når jeg skriver "Samarbejde giver ikke i sig selv bedre forhold", så taler jeg af erfaring. På Marstal Skole på Ærø, hvor jeg er TR, har vi faktisk siden indførelsen af Lov 409 fra starten besluttet, at denne lov IKKE skulle få lov at blokere for samarbejdslinjen, som vi altid har haft. Konkret betyder det, at vi har fastholdt "tid på alt", eller det, som kunne ligne de gamle akkorder. Disse er aftalt mellem TR og lederen, naturligvis med lærerne inddraget, da det er lærerne, der kan bedømme, hvor meget tid, der skal afsættes til en opgave. Alle disse aktiveteter er helt ned til "akkorder" på 5 timer indskrevet i lærernes opgaveoversigter. Og nej, det giver ikke rigidt timetælleri, for der er tillid til, at hvis man har f.eks. 20 timer til en opgave, så bruger man 20 timer. Skulle der være brug for mere, kan man via TR søge om at få timetallet forhøjet til opgaven. På den anden side er der ingen, der kontrollerer, om man bruger 19 timer på at løse opgaven, og der er intet tælleri. Der er aftaler om fleksibel tid, og at man kan forberede sig hjemmefra, alt lavet i samarbejde mellem leder og TR, og uden at vi har en lokalaftale lavet af kreds og kommune, den er HELT lokal. Dette blot for at vise, at det, som aftalen gerne vil frem til, nemlig samarbejde, rent faktisk gøres og fungerer på enkelte skoler rundt i landet. Det giver naturligvis en tilfredshed, at man har indflydelse på den måde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Samarbejde eller manglen på samme er ikke hovedproblemet

Men trods et godt samarbejde og en gennemsigtighed i planlægningen og tidstildelingen, så er vores lærere OGSÅ pressede ud over nogen rimelighed ... og det handler ikke uventet om, at tiden til forberedelse, feed back og efterbehandling af undervisningen ganske enkelt IKKE er i et "rimeligt" forhold til den tid en lærer skal undervise. Sagt med andre ord, så er denne "samarbejdsaftale" ikke en arbejdstidsaftale, men varm luft i store balloner fyldt med Lov 409.  Indpakningen hedder "samarbejde". Aftalen hjælper ikke en tøddel på det skæve forhold mellem undervisning og forberedelse. Der er end ikke en hensigtserklæring om at forbedre lærerenes forberedelsestid.

Det bliver et "nej"

Vi vil komme til at blåstemple de urimelige arbejdsforhold som kendes fra Lov 409 med et "ja", og det kan jeg ganske enkelt ikke anbefale mine kolleger. Derfor har jeg som TR været nødt til at gå imod anbefalingen fra DLFs hovedstyrelse og min kreds Jeg anbefaler et "nej" til denne aftale.

Steen Agersø

TR - Marstal Skole