Folkeskolens leder:
Svesken på disken
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Forskning viser, at det giver bedre kvalitet for vores børn, når de tilbringer mere tid sammen med deres lærere. Jo mere lærertid både til undervisning og feedback, jo bedre resultater opnår eleverne«, siger KL's formand Jan Trøjborg. Jo da - heldigvis lærer eleverne mere, når de er sammen med lærerne, end når de har fri. Som forældre oplever man igen og igen, at børnene får fri, fordi læreren er syg, eller fordi ekskursionen forleden varede til efter klokken 15. Og så bliver man let revet med, når undervisningsministeren og kommunerne kræver, at lærerne skal undervise mere for at styrke fagligheden.
Men når KL's topforhandler, borgmester Michael Ziegler, vil have lærerne i sin egen kommune til at undervise mere, er det ikke, fordi han vil give skoleeleverne i Høje-Taastrup flere af de gode timer sammen med deres lærere. Det indrømmer han blankt i interviewet i dette nummer af Folkeskolen. Nej, han står som mange af sine kolleger landet over i den situation, at han har flere udgifter end indtægter, og hvis hver lærer bruger en større del af sin lønnede tid på at undervise, så skal han bruge færre lærere og dermed færre lønkroner til at leve op til lovens minimumskrav til elevernes timetal. Det ville klæde både regeringen og KL at tale åbent og ærligt ud af posen som TV 2's lærer Rita og gå i dialog om, hvordan vi får den bedst mulige folkeskole for de penge, vi har til rådighed.
Lad os få svesken på disken og tale højt om det, det virkelig handler om. Hvordan får vi maksimal kvalitet i undervisningen midt i en økonomisk krise? Skal der strammes op på det frie skolevalg, så man får en reel mulighed for at planlægge antallet af spor og en fornuftig klassekvotient, man kan regne med? Skal de begrænsede efteruddannelseskroner bruges på fælleskommunale projekter eller på faglig opdatering? Eller skal der skæres i lærernes tid til at mødes med hinanden, med forældrene, med ledelsen og andre, som er noget af det, KL lægger op til?
KL's kampagne om, at lærerne underviser for lidt, har sammen med fyringsrunde på fyringsrunde skabt så meget frustration ude på lærerværelserne, at Danmarks Lærerforening har kaldt til ekstraordinær kongres for at få hul på en diskussion om, hvem der har ansvaret for kvaliteten af undervisningen i den danske folkeskole. De 307 frustrerede repræsentanter for lærere over hele landet er samlet i Bella Centret den 9. februar om eftermiddagen
- samtidig med at dette blad udkommer.
Se på folkeskolen.dk, hvad de taler om - og lad os håbe, at det bliver startskuddet til en ærlig dialog om en folkeskole, vi kan være bekendt.