Debat

»Samtale fremmer forståelsen«

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er netop nu, der sættes billeder på næste skoleårs virkelighed. Hvilke fag og klasser skal jeg undervise i? Men ikke mindst i år spørgsmålet om: Hvor mange flere undervisningstimer bliver det faktisk, jeg skal have? Hvilke andre opgaver forventer skolelederen, at jeg skal løse - og især hvor lang tid er der sat af til dem og særligt forberedelsen og efterbehandlingen af undervisningen?

Der skal være sammenhæng mellem de opgaver, man får tildelt, og de forudsætninger og tidsmæssige resurser, der opstilles i opgaveoversigten, for at læreren kan løse opgaven kvalificeret. Det er skolelederens ansvar, at der er den sammenhæng, men det må også være klart, at den bedste løsning må ske på baggrund af en dialog, hvor leder og lærer i fællesskab får drøftet og vurderet, hvor meget tid der kræves til at løse hver af opgaverne i den foreslåede opgaveoversigt. I lov 409 står der, at en sådan dialog skal finde sted!

I den forbindelse vil der givet rejse sig flere spørgsmål om vurderingen af sammenhængen mellem opgaver og tiden, der afsættes til dem. Til hjælp til den dialog har tillidsrepræsentanterne fået tilsendt en »Samtaleguide«, som den enkelte lærer kan bruge til drøftelsen med lederen. Spørg efter den, hvis du ikke allerede har set den - og brug den i din snak med lederen, så du får den bedste oversigt over din situation fra august.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er mange lærere, der allerede nu har svært ved at forestille sig en hverdag ifølge lov 409. Vi ser det, når rigtig mange lærere, der har muligheden for at gå på pension, faktisk nu vælger at gøre brug af den mulighed, og når Danmarks Radio gennemfører en undersøgelse, der viser, at seks ud af ti lærere overvejer at forlade faget.

Men usikkerheden om næste skoleår viser sig også på andre områder. Vi ser det, når lærerne på skolerne møder stressede og pressede skoleledere, der har fået den umulige opgave at få - alt for få - resurser til at strække til de opgaver, skolen gerne på en kvalificeret måde skulle varetage næste skoleår, og når politikerne lokalt og centralt begynder at spekulere på, om det nu var det rigtige, de valgte sidste år, da de tog et opgør med lærernes arbejdstid.

Derfor viser både mange ledere og politikere også stor vilje til at komme i dialog med lærernes lokale kredse - og også med DLF centralt! Det skal vi naturligvis tage imod og prøve at få det bedste ud af. Til fordel for kvaliteten i skolens undervisning, men også og især for lærernes arbejdsmiljø!