Debat

Lov 409 på SOSU-skolerne

Lærerne kan ikke se, at der er sammenhæng mellem de nye rammer og den kvalitet, der efterspørges

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lov 409 er også gældende på andre uddannelsesområder end folkeskolen, erhvervsskolerne er også underlagt loven. Som f.eks SOSU skolerne, hvor mange undervisere er organiseret i DLF. I nogle kommuner har kredsene fået lavet et forståelsespapir, som betyder at lærerne på folkeskolerne ikke har en fast tilstedeværelse, men på SOSU skolen har vi ikke haft mulighed for at lave en lignende aftale for lærerne – for at sige det – er vi langt fra det!

SOSU skolerne hører til i staten og derfor er det moderniseringsstyrelsen der skal laves aftale med.

Det betyder, at man ikke kan bruge det politiske niveau, som man kan i kommunen til at lave aftaler. Forhandlingskompetencen er udlagt til tillidsrepræsentanterne på de enkelte SOSU skoler og det ser ud til, at man i SOSU lederforeningen har lavet en aftale/”en pagt” hvor skolernes ledelse holder hinanden fast i at udføre lov 409 rent. Der er ikke lavet lokalaftaler på nogen af skolerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det har allerede givet nogle arbejdsmiljømæssige udfordringer for lærerne, de er underlagt en meget stram tilstedeværelsespligt, hvilket på nuværende tidspunkt, for eksempel har givet følgende udfordringer:

1)   Der er, individuelle arbejdspladser med fælleskontorer på skolen, men det er fysisk ikke muligt at få den fornødne arbejdsro, til fælles forberedelse og især egen fordybelse.

Man bliver forstyrret af kollegaer eller elever der vandrer ud og ind af lokalerne, taler sammen eller taler i telefon.

2)   Et andet eksempel. Hvis man på egen hånd har ønsket at forberede udflugter eller fysiske aktiviteter som en del af undervisningen – har man fået nej fra ledelsen til at forlade matriklen.

3)   Der er også blevet sagt nej til biblioteksbesøg….

SOSU uddannelsen er en vekseluddannelse, som betyder, at lærerne kommer til at arbejde i pukler, fordi uddannelsen skifter mellem teori og praksis.

Der er f. eks. optag tre gange om året. Og der er også flere uddannelses forløb samtidig. Uddannelserne følger et arbejdsår og ikke et skoleår.

Det betyder at læreren arbejder et normalt arbejdsår, og kun har de obligatoriske 5 ugers ferie og 5 feriefridage.

I pressede perioder kan en lærer på SOSU skolen arbejde i flere uger op til 10 timer om dagen. Og ofte kan den enkelte ikke afspadsere lige efter perioden, fordi et nyt hold er inde og skal have teori.

Lærerne kan ikke se, at der er sammenhæng mellem de nye rammer og den kvalitet, der efterspørges.

Udfordringen ved at alt forberedelsen skal være på skolen presser den enkelte lærer meget. Selvom der er forståelse i faglig klub om, at det er et vilkår, tærer det på den sociale kapital i lærergruppen.

Vi har på SOSU meget brug for foreningen opbakning og støtte til at løse de udfordringer, som vi har fået i forbindelse med lov 409.

Så vi igen kan få arbejdsglæden tilbage.