Debat
KL spiller hasard med folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Lærerne skal bare have arbejdstidsregler som alle andre«. Det hører vi igen og igen. KL's næstformand udtrykte det på denne måde i Berlingske: »Det er da en helt vild hovskisnovskiholdning, at fordi man er lærer, kan man ikke have normale arbejdsvilkår. Vi har indgået overenskomst for 450.000 danskere, der er undergivet disse vilkår. Hvorfor skulle 52.000 lærere ikke kunne leve med en normalaftale?«
Erik Fabrin var som borgmester i Rudersdal Kommune med til at bane vejen for den nuværende aftale. Et år før aftalen blev realiseret centralt, indgik kommunen helt frivilligt en tilsvarende aftale lokalt til borgmesterens store begejstring.
For få år siden udtalte Michael Ziegler: »Jeg er meget tilhænger af de nye principper i aftalen. Jeg tror, det er en aftale, der er bedre både for den enkelte skoleledelse og for den enkelte lærer. Den kan give plads til, at ledelsen kan være ledelse, som den er i andre virksomheder. Den giver mulighed for, at ledelsen kan ændre strategi undervejs«.
Nu fortæller den samme Ziegler, at aftalen er rigid og ødelæggende for at udvikle skolen!
I øjeblikket er der én undervisningsinstitution, der har en aftale, som KL ønsker, og det er Professionshøjskolen Metropol. Skolen er præget af massive arbejdsmiljøproblemer til stor skade for undervisningen, men i et tæt parløb har politikerne i regeringen og KL nu besluttet, at alle andre undervisningsinstitutioner med djævelens vold og magt skal underlægges samme regler.
Lokalt bliver der indgået den ene nye lokalaftale efter den anden. Det må være helt oplagt, at de kommuner, der i et tæt samarbejde med lærerne har aftalt gode rammer lokalt, kan vælge at fortsætte det samarbejde. Danmarks Lærerforening har ingen tro på, at det, Fabrin kalder en normalaftale, skaber optimale rammer for engageret undervisning, hvor læreren tager det professionelle ansvar for kvaliteten - slet ikke. Hvis KL vil insistere på, at det skal være en mulighed, må det sikres, at skolelederen i det mindste har mulighed for at administrere aftalen på en måde, så lærerne kan leve op til kravene i folkeskoleloven.
På KL's vegne udtalte Erik Fabrin, da han blev spurgt, om vi har ret i, at kvaliteten falder, hvis der bliver skåret i forberedelsen: »Jo, det ville de have ret i, hvis det var rigtigt. Det, der er tale om i virkelighedens verden, er, at alle lærere har samme forberedelsestid uanset fag, erfaring og klasse. Vi vil omfordele forberedelsestiden, så det matcher de konkrete krav på skolen. Det er ikke en discountløsning«.
Det må KL leve op til, ellers sidder skolelederne tilbage med aben: Et kæmpe bureaukrati og uden reelle muligheder for at leve op til folkeskolelovens bestemmelser.
Sporene fra Professionshøjskolen Metropol skræmmer.