Debat
Lad os skabe en ligeværdig samarbejdskultur
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med erfaringerne fra »coronaskolen«, den nye arbejdstidsaftale (A20) og de forandringsvinde, der blæser fra politiker- og arbejdsgiverside, har vi fået en bedre platform for et nationalt og kommunalt samarbejde om folkeskolen, end vi har haft længe. Det er opmuntrende, og det er der sandelig brug for.
A20 er et både symbolsk og juridisk opgør med det ødelæggende ledelses- og styringsregime, der blev knæsat i 2013, og arbejdstidsaftalen er således et væsentligt skridt mod en bedre nutid og fremtid for lærerprofessionen.
Når folkeskolen i for mange år har ligget underdrejet af skolelukninger, lærerflugt og rekrutteringsproblemer, skyldes det især, at ansvaret for, at den kan lykkes, er for udflydende. Reformer og ny lovgivning - som over det sidste tiår er væltet ind over skolen - vedtages på nationalt niveau af Folketinget. Ansvaret for at føre det ud i livet og sikre ledernes og lærernes mulighed for at leve op til kravene ligger derimod altovervejende hos kommunerne, der presses på økonomien af de årlige aftaler med Finansministeriet. Det er problematisk.
Dårlige beslutninger er ikke fremskridtets fjende nummer ét. Det er derimod uviljen til at erkende og omgøre dem, og den har desværre været alt for stor alt for længe. Den tilstand er vi på vej ud af, og det skal A20 skubbe yderligere på.
Vi skal realisere en demokratisk, ligeværdig og åndsfri samarbejdskultur i og omkring skolen, hvor vi er ambitiøse i fællesskab og begejstres over udvikling, men fra alle kanter følger op med justeringer, når det er åbenlyst nødvendigt.
A20 er kulturforandringens motor, og den skal blandt andet understøtte, at ledere på alle niveauer helt naturligt inviterer professionen ind i centrale beslutninger vedrørende folkeskolens rammer, indhold, drift og udvikling. Den inddragelse har Danmarks Lærerforening længe efterspurgt, og nu har vi endelig fået en professionsrettet arbejdstidsaftale, der i ånd og paragraffer cementerer nogle afgørende bevægelser: Fra diktat til samarbejde, fra individuelt til kollektivt, fra vilkårlighed til systematik.
Vi har som parter med A20 forpligtet os på, at fremtiden formes i et tæt og ligeværdigt samarbejde. Det er en solid start på en længere rejse, som vi glædeligvis er sammen om.