Debat
Selvledelse kan føre til stress
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den udbredte selvledelse, der ligger implicit i vores arbejdstidsaftale, A08, kan føre til stress, hvis ikke ledelse og forventninger tilpasses.
Det er en udbredt misforståelse, at lærerens professionelle råderum er lærerens eget og derved også er uden for ledelsesretten. Det er forkert og kan føre til et væld af frustrationer og i værste fald til en sygemelding på grund af stress.
Læreren skal varetage et væld af opgaver i sit arbejde. Opgaverne er bundet af lovgivning og af faglige trinmål. Elevernes forskellighed og inklusion udfordrer undervisningens tilrettelæggelse.
Denne komplekse opgave er ikke lærerens alene. Det er skolens! Derfor skal vi gøre op med tanken om, at det professionelle råderum er lærerens eget. Vi skal uddanne vores ledere til at håndtere selvledelse på den sunde måde og afstemme forventningerne, så råderummet ikke bare blive ansvarsforflygtigelse.
Vi skal bruge tiden op til Overenskomst 13 både i de enkelte kommuner og sammen med KL på at diskutere, hvordan vi løser den udfordring. Vi risikerer, at indflydelse og tid til at gøre det, der vurderes bedst, bliver til løs opgaven selv, uanset hvor stor den er. Det gavner på ingen måde arbejdsmiljøet.
En professionsaftale er stadig den rigtige vej. Men den kræver ledelse.