Debat

Den gennemsnitlige undervisningstid og tiden til at forberede den

Som det fremgår af billedet ligger den gennemsnitlige undervisningstid for lærerne betydeligt lavere i Norge og Finland end herhjemme, og i både Sverige, Norge og Finland er de sikret en egen tid på mere en 10 timer om ugen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Midt i debatten for og imod den indgåede aftale mellem KL og DLF kunne det måske været nyttigt at at stoppe op og reflektere over, hvor vi egentlig kom fra inden KL´s lock-out af lærerne i 2013, efterfulgt af regeringsindgreb og LOV 409. 

I 2014 var den gennemsnitlige undervisningstid for lærere i Danmark på 663 klokketimer, og allerede året efter i 2015 var den steget til 784 klokketimer. https://www.folkeskolen.dk/615404/kl-laerernes-undervisningstid-er-steget-planmaessigt

Hvad ligger den gennemsnitlige undervisningstid på idag? Har DLF mon ikke nogle tal på det? Og lyst til at dele tallene med medlemmerne?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I både Norge og Finland ligger den gennemsnitlige undervisningstid betragteligt lavere, og i såvel Sverige, Norge og Finland er man sikret en egen tid på mere end 10 klokketimer om ugen. De aktuelle nøgletal på lærernes arbejdstid i de andre nordiske lande minder altså om de arbejdsforhold, vi fik "smadret" i 2013.

https://www.uddannelsesforbundet.dk/media/5167/bilag-7-laererkommissionens-nordiske-undersoegelse.pdf

I den sammenhæng er det faktisk værd at bemærke, at det norske sidestykke til KL i 2014 forsøgte sig med en "normalisering" af de norske læreres arbejdsvilkår på samme måde som KL gjorde herhjemme i 2013. Men i Norge gik lærerne i strejke og indgik efterfølgende et forlig, der fortsat sikrede dem retten til egen tid og til at placere den, hvor og hvornår de vil.

https://gymnasieskolen.dk/efter-strejken-norske-laerere-undgik-fast-tilstedevaerelse

Hvordan vi nu er nået til at skulle stemme om en "arbejdstidsaftale", der helt bevidst fra DLFs side hverken SIKRER os mindre undervisningstid eller mere hårdt tiltrængt tid til forberedelse er en tragedie, fordi det også rykker ved hele forståelsen af, hvad en arbejdstidsaftale skal indeholde og hvorfor, det er vigtigt at være fagligt organiseret.