Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne og børnehaveklasseledernes indsats er den mest afgørende faktor for elevernes udbytte af undervisningen. Kun forældrenes opbakning til skolen og barnets skolegang kommer på højde hermed.
»Når lærerne oplever, at de har evner og mulighed for at kunne lykkes med deres arbejde og har indflydelse på skolens og undervisningens udvikling, har det en positiv betydning for elevernes udbytte af undervisningen«. Vil vi den gode skole, må vi hele tiden have det for øje. Det er vigtigere end skoledagens længde. Det er vigtigere end centrale mål og kontrolforanstaltninger. Det er vigtiger end diverse pædagogiske modefænomener.
Indimellem bliver Danmarks Lærerforening kritiseret for at have alt for stort fokus på den gode skole frem for på medlemmernes arbejdsvilkår. Jeg er uenig i kritikken - for den gode skole og medlemmernes arbejdsvilkår er to sider af samme sag.
Op gennem nullerne blev uddannelsespolitikken i stigende omfang overtaget af økonomerne - alt skulle gøres op i økonomiske rationaler. Det resulterede eksempelvis i den læringsmålstyrede undervisning. Ud fra et økonomisk rationale gav det god mening: Ved at formulere en række klare, præcise, målbare mål og udvikle forskellige undervisningsforløb, som læreren kan anvende til at nå målet, kan man dels sikre, at alle elever lærer det, de skal, dels anvende lærernes arbejdstid langt mere effektivt. Det var rationalet blandt økonomerne i KL og Finansministeriet. Og det rationale betød, at lov 409 med djævelens vold og magt skulle gennemføres i 2013.
Heldigvis blæser der nu nye vinde. Fremhævningen i indledningen er hentet direkte fra vores nye arbejdstidsaftale. Jeg holder i disse dage en række møder med forskellige uddannelsesordførere, og signalet er entydigt, at nu må vi have lærernes muligheder for at udøve god undervisning i fokus. Det kræver et afgørende brud med den økonomistyring, der har været den afgørende faktor i udviklingen af skolen gennem mange år, så vi er oppe mod stærke kræfter. Det brud er imidlertid afgørende for, at eleverne får en god skole, og lærerne får nogle rimelige arbejdsvilkår.
De nye vinde er ikke kommet af sig selv. Det har vi sammen knoklet for gennem de sidste syv år. Helt afgørende har det været, at medlemmerne af DLF, der hver dag yder den helt afgørende indsats ude i skolens virkelighed, har holdt den professionelle fane højt på trods af store udfordringer. Nu skal vi bringe udviklingen helt i mål blandt andet gennem en aktiv brug af den nye arbejdstidsaftale.
Jeg har været meget stolt over at have repræsenteret lærerprofessionen gennem de seneste 18 år. Det har været en stor ære. Tusind tak for jeres indsats, der har givet mig mod og styrke til at løfte opgaven.