Debat
Foto: Privatfoto/Unsplash
Debat: Matematikprøverne bør laves om, så de er retvisende og kan hjælpe lærerne med at forbedre deres undervisning
De skriftlige prøver i matematik er i fuld gang. Prøverne burde fortælle, hvad eleverne har lært efter ni års matematikundervisning. Det gør de bare ikke, skriver matematikforsker Jacob Bahn.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I dag sidder
landets 9. og 10. klasses elever i gymnastiksale og sveder over folkeskolens
skriftlige prøver i matematik.
Prøverne burde fortælle, hvad eleverne samlet
set har fået ud af ni års matematikundervisning. Det gør de bare ikke.
For det
første siger karaktererne ikke noget om elevernes faktiske matematikkundskaber.
Der ligger nemlig ingen klare faglige kriterier til grund for
karakterudmålingen. For det andet er det omstændeligt for lærere at bruge data
fra prøvernes til at forbedre matematikundervisningen, omend der er muligheder
for dette.
Ud over at
rangere elever, skoler og kommuner, har de skriftlige prøver i praksis ingen
anden funktion end at være udskillelsesmarkør for elevernes adgang til
ungdomsuddannelserne.
Karaktererne
siger ikke noget om elevernes matematikkundskaber
Kort fortalt
udsættes elevernes for en prøve, hvis sværhedsgrad skal ligne tidligere års
prøver. Men den er ikke designet til at vurdere, om eleverne ved eller kan
noget bestemt matematik, hvad enten dette forstås som viden, færdigheder eller
kompetencer.
For at ramme
cirka samme karakterfordeling fra år til år sker to ting: For det første
’kalibreres’ opgavesættets sværhedsgrad forud for eksamen. For det andet
tilpasses kriterierne for karakterudmålingen retrospektivt i tiden mellem
prøverne er afholdt og eleverne får deres karakterer.
Der findes i
princippet ingen øvre eller nedre grænse for, hvor dygtig man skal være for at
opnå en given karakter. Et 12-tal betyder derfor ikke, at eleven kan noget
bestemt, blot at eleven har klaret prøven bedre end de fleste. Da
karakterfordelingen tilstræbes at være cirka den samme som tidligere år, vil
det ikke kunne ses på karaktererne, hvis det faglige niveau i matematik daler
over årene, hvilket internationale undersøgelser
peger på.
Prøvernes
data kan være guld for matematiklærerne
Selv om
karaktererne ikke siger noget reelt om elevernes matematikkundskaber, rummer
elevernes besvarelser af prøverne data, der kan være guld værd for lærerne.
Lærerne har adgang til data for, hvordan klasserne har klaret prøverne, og med
disse data i hånden – især for flere år – har man mulighed for at identificere
særlige typer af emner og opgaver, der volder eleverne problemer. Desværre kan
det være ret omstændeligt at få fat i data fra tidligere år.
Men
prøveresultaterne kunne give endnu mere værdi, hvis man kunne sammenholde data
for, hvordan elever svarer i forskellige opgaver. På den måde kunne man for
eksempel se, om udfordringer med ligningsløsning hænger sammen med specifikke
udfordringer med regnereglerne.
Det er en
stor opgave at sammenholde og analysere data på tværs af flere år. Her ville
det være oplagt, at Styrelsen for It- og Læring stillede de sammenholdte data
og sådanne analyser til rådighed. Så kunne matematiklærerne koncentrere sig om
det vigtige: At fokusere på at forbedre undervisningen der, hvor gode data
viser, at der er størst behov.
Nye
matematikprøver bør afspejle, hvad eleverne rent faktisk kan
Allermest
værdi ville prøverne dog have, hvis de tydeligt afspejlede elevernes faktiske
matematikkundskaber. Det forudsætter dog, at prøverne bygger på tydelige mål
for, hvad eleverne forventes at have lært gennem skolegangen, og at bedømmelsen
transparent viser elevernes faktiske matematikfaglige viden og kunnen i forhold
til disse mål.
Dette må være
prøvernes egentlige formål, og det ville gøre arbejdet med at identificere
særligt udfordrende emner og områder lettere og mere præcis. Samtidig ville
eleverne kunne få en bedømmelse, der faktisk siger noget brugbart om deres
matematikfaglige viden og kunnen. Det fortjener de.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk