Der var bragende bifald fra de tre lærere, efter de to grupper havde spillet deres numre.Foto: Nanna Navntoft
Afgangsprøve i musik: Hele holdet endte med 12-taller
Ingen af eleverne spillede instrumenter før valgholdet, flere havde ikke musik som førstevalg, og så gik de tilmed i stå i det første nummer til eksamen. Men censor gik nynnende fra de 11 elever med ordene: ”Hold op, hvor har de gjort det godt!”.
Det er svedige
hænder, der skruer op for forstærkeren og for 117 gang tjekker, at alle
ledninger sidder i.
Annonce:
De sidste to uger har musikholdets 11 elever haft fri
adgang til musiklokalet, og der er blevet øvet mange timer.
Nu er det tid. De
skal op til deres allerførste afgangseksamen lige efter nytår i 8. klasse, og
her hjælper hverken internet, mobiler eller mor.
Melinda på
trommer tæller for, Hannah og Maya stemmer i på keyboard og bas og Naja
begynder at synge. Men noget går galt, og de går i stå.
Panikken lyser ud af
deres øjne, men den beroligende stemme fra deres lærer Louise Rosing-Schow, som
i bedste X Factor-stil er flankeret af sin kollega Søren Flindt og censor Ruben
Engelhardt ved musiklokalet kortvæg, får de fem elever til at finde hinandens
øjne.
Annonce:
Så har de rytmen igen, og nu kører det for ’The Danish Direction’, som de
kalder sig.
Efter første
nummer, bytter de instrumenter til et stort bifald fra de tre lærere, og nu kan
Melinda give den max gas med både mikrofon og bas. De har endda overskud til et
break, hvor de synger i kor a capella.
På Lindehøjskolen,
som på så mange andre skoler, er musik ikke det valgfag, de fleste vælger, og et
par af de 11 elever, der endte på holdet, havde det faktisk som andetvalg, men
lod sig overtale. Derfor er der heller ingen af dem, der på forhånd spillede
instrumenter. Men det er ikke til at se – eller høre – her ved fagets store
finale.
”Vi har
opdraget dem til at være selvstændige”, fortæller Louise Rosing Schow.
Annonce:
”De har
selv valgt sangene og besluttet, hvordan de ville instrumentalisere dem. De har
selvfølgelig fået deres vejledningstimer i december, men det er vigtigt, at de
føler sig selvkørende. Særligt, når de som denne gruppe, har valgt nogle helt
andre numre end dem, vi har spillet i løbet af året”.
Helt styr på musikkens historie
Da de er
færdige med at spille, kan de puste lidt ud på vejen fra det nyistandsatte
musiklokale op til et almindeligt klasselokale, hvor anden del af prøven skal
foregå.
Censor går og nynner videre på den sidste melodi på vejen op.
Annonce:
Her har
eleverne 30 minutter til at fremlægge (20 minutter til 2 elever + 5 minutter
mere pr. ekstra elev). De har trukket musikhistorie, og der er ingen tvivl om,
at de har forberedt sig til tænderne.
Men først
fortæller de lidt om de musikstykker, de har valgt, hvordan de har ændret dem for at få dem til at lyde bedre. De deler sågar et papir ud til de tre lærere
med en grafisk oversigt over, hvordan de har ændret på a, b og c-stykkerne.
”Vi har
prøvet forskellige opbygninger i introen, fordi vi følte, at det var lidt for
ensformigt. Derfor valgte vi også at skifte fra keyboard til akustisk klaver”,
fortæller Maya.
Og så går de
ellers i gang med at fremlægge musikkens historie i lyntempo ud fra en
imponerende powerpoint og forklarer relativt komplicerede musikalske
konstruktioner.
Annonce:
Det er tydeligt, at de har fordelt emnerne efter, hvad de hver
især er gode til, og uanset hvad lærere eller censor spørger dem om, kan de
svare. De har så meget stof, at de dårligt kan nå det inden for rammen –
særligt fordi de også skal nå at sætte sig ned og fortælle, hvad de har fået ud
af musikfaget og prøven.
”Det er så
fedt at spille sammen. Vi kan hele tiden samle hinanden op. Hvis man fejler, så
skal man bare se en af de andre i øjnene. Og det er altså vildt fedt at vide, at
selv om man laver en fejl, så er man okay”, siger Naja.
”Har det
ændret på måden, I hører musik?”, spørger Louise Rosing-Schow, og de nikker alle
fire.
”Ja, helt klart. Når jeg hører alle mulige sange nu, så lægger jeg mærke
til, hvornår det er a-stykket”, siger Maya, og Belinda understreger, at hun
synes, det er fedt, at hun nu kan forklare, hvorfor hun synes noget, musik er
fedt.
Bedst på instrumenter eller til fremlæggelse
The Danish Direction er den anden
gruppe, der er oppe i dag. Først kom nemlig Clea, Sophia, Mikkel, Eskild og
Lukijan, og her var der absolut ingen slinger i valsen på deres to musiknumre.
Nervøsiteten var den samme, men der var ikke et øjebliks tøven på
instrumenterne. Også her skiftede de rundt til sang nummer to, og de to
forsangere gav sig 100 procent med lukkede øjne og indføling i stemmen.
De havde
trukket musikanalyse, og her fyldte deres egne refleksioner over deres
musikstykker en del.
”Jeg har
ikke kunnet finde noget om teksten, så derfor har jeg selv tænkt over, hvad den
betyder for mig”, lød det fra Mikkel, som trods nervøsitet, kommer med en
velformuleret og personlig analyse.
De tre
lærere er helt derfor også voldsomt imponerede over begge grupper – men på hver
sin måde.
”Jeg har ikke mere plads på mit papir”, griner Louise Rosing-Schow
efter musikhistorien og censor understreger, hvor velforberedte de fremstår: ”Den præsentation var til langt over 12. Det var mere, end man kan forvente”.
Deres musiske fremførelse var mindre imponerende end den første gruppe, som
stod helt i top.
”De har
gjort det hele selv. Taget stilling til instrumenter og indstillet lydniveauer,
og hvis man lytter til originalen, så er det helt anderledes. Man bliver så
stolt”.
I begge
tilfælde er lærerne enige om, at det ville have givet mening, hvis de skulle
have givet to karakterer, for eleverne holder forskelligt niveau, men de bliver
også enige om, at selv om, det skal tælle 50-50, så må det være det højeste
niveau, der tæller op, og det er så meget gruppeindsatser, at det ikke giver
mening at give eleverne forskellige karakterer.
Den første
gruppe vil gerne have karaktererne at vide samlet, mens den anden vil have dem én ad gangen. Men i sidste ende ender alt med lettede kram og hujen.
”Hold kæft,
I nåede at sige meget”, griner censor, og Louise Rosing-Schow forsikrer dem om,
at det intet gør, at de lavede småfejl, når de bare samler det op så flot, som
de gjorde.
”Vi er
virkelig kommet tættere på hinanden af at spille sammen. Det bliver helt
underligt ikke at skulle mødes og øve”, siger den ene af pigerne til de andre
på vejen ned ad gangen.