nilimage
Aarhus vil spotte matematikvanskeligheder allerede i børnehaven
I landets næststørste kommune er
det håbet, at matematikvanskeligheder fremover allerede bliver opdaget i børnehaven.
En ny indsats skal derfor give de aarhusianske
pædagoger viden og redskaber til at spotte børn med matematisk opmærksomhed, skriver Aarhus Kommune
i en pressemeddelelse.
Pædagogerne skal også have flere redskaber til at beskrive
børn og deres behov i overgangen til skole.
”Målet med indsatsen er at give pædagogerne nye redskaber
og et pædagogisk blik for nogle kompetencer, som måske har været lidt oversete.
At sætte lys på den matematiske opmærksomhed kan være med til at styrke nogle
børns deltagelsesmuligheder, fordi vi øger fokus på de områder, de mestrer.
Samtidig vil samarbejdet være med til at udvikle et mere nuanceret sprog til at
beskrive alle børn og deres ressourcer i overgangen mellem dagtilbud og skole,
så vi tidligere kan give børnene den rette støtte eller udfordring”, siger
rådmand for Børn og Unge Thomas Medom (SF).
Indsatsen tager afsæt i et samarbejde over
tre år med Pind og Bjerre. Både dagtilbud og skoler vil blive
præsenteret for nye materialer og undervisningsforløb.
aarhus.dk: Tidlig indsats skal spotte matematikvanskeligheder hos de yngste