En ting er, hvilke undervisningskompetencer skolelederne efterspørger, når de formulerer deres jobopslag. Noget andet er, hvad der reelt betyder noget, når der skal findes en lærer, som vil og kan underskrive en ansættelseskontrakt.
Annonce:
Skoleleder Martin Eriksen, som til daglig er leder på Gudumholm Skole i Aalborg Kommune, er vant til at læse jobansøgninger. Hvor stor vægt lægger han på ansøgernes undervisningsfag i forhold til alt muligt andet, når han skal ansætte nye lærere?
”Det varierer. Lige nu er jeg ved at ansætte folk til en skole for ukrainske flygtninge, men til daglig er jeg på en meget lille skole, hvor vi kun har en fysiklærer og en musiklærer. Så hvis de stopper, er jeg nødt til at ansætte en, der har de kompetencer”, siger Martin Eriksen.
”Heldigvis har vi ofte rimeligt brede ansøgerfelter, når vi skal bruge en ny lærer, og så er det andre ting, vi kigger på. Eller også kigger på”.
De andre ting kan være erfaring, ansøgningens udformning, om man har kontaktet skolen på forhånd eller på anden måde vist, at man virkelig vil hans skole, fortæller Martin Eriksen.
”Hvis du spørger mig, om jeg kan finde på at ansætte det rigtige menneske med de forkerte fag, så vil mennesket for mig vægte højere. Jeg kan sagtens finde på at ansætte en, der ikke har engelsk som undervisningsfag, selv om jeg har brug for en engelsklærer, hvis de øvrige kvalifikationer er i orden. Så må vi pusle fagfordelingen på plads”.