Trivselspersoner på alle skoler i Aalborg
De er sparringspartnere for lærerne og hjælper med underretninger, men de er også dem, der taler med en elev i dårlig trivsel og med forældrene, uden at det bliver rapporteret videre.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra efteråret 2008 har Aalborg Kommune haft trivselspersoner ansat på alle skoler. De taler med elever og forældre og er sparringspartnere med lærerne, når der er trivselsproblemer med et barn. Det kan handle om en skoletræt elev, en elev med meget fravær eller en, der nærmest er droppet ud af skolen. Men det kan også handle om elever i familier med vold og misbrug eller en elev, der har mistet en forælder.
På Tornhøjskolen er der to trivselslærere, der hver har ti klokketimer om ugen til trivselsarbejde. Katja Kjær Rask har udskolingseleverne.
»Vi har mange dejlige unger her på skolen, men vi bliver betegnet som en socialt belastet skole, så vi har i alt 20 ugentlige timer til trivselsarbejde. Derudover har vi vores AKT-lærere og Oasen, som er akut AKT-funktion. Men man kan også gå i et fast skema i Oasen i en periode, hvis man har brug for ro eller for at komme væk fra klassen. Vi har SSP, psykolog og skolesocialrådgiver, som vi også samarbejder med«, fortæller Katja Kjær Rask, der er læreruddannet.
Trivselspersonerne kan være med til at skrive underretninger, og de kan også hjælpe en familie med kontakten til socialforvaltningen, hvis man mener, at der skal iværksættes et særligt tilbud til et barn. Hvis en elev har over 15 procent fravær fra skolen, skal lærere og trivselsperson underrette.
»Vi samarbejder og kan målrette en indsats. Vi fungerer også lidt som studievejledere og med at skabe kontakt til Ungerådgivningen, ligesom vi samarbejder med kommunens sociale jægerkorps. Jeg taler rigtig meget med de unge og med forældrene. Lærerne kommer til os med deres bekymring om et barn, og så prøver jeg at tale med barnet. Det er heldigvis sådan, at vi kan gå ind i en klasse og bede om at tale med en elev, uden at alle tror, at barnet har gjort noget ulovligt. Og når lærerne spørger, om en elev vil tale med en af os trivselslærere, så svarer de altid ja«, siger Katja Kjær Rask.
Hun skriver logbog over sit arbejde, men hun skal kun rapportere videre, hvis kommunen henvender sig om en elev, eller hvis der skal skrives en underretning.
For eksempel har hun skaffet en praktikplads to dage om ugen til en 8.-klasse-elev. Aftalen er så, at hun skal møde i skole de tre øvrige dage - med hundrede procents fremmøde. Andre elever har hun hjulpet med kontakt til et forløb hos Kræftens Bekæmpelse, fordi de har mistet en forælder. Det er også hende, der tager kontakt til forældrene, hvis en ung har en tidlig seksuel debut, og det derfor er vigtigt, at den unge og forældrene får talt sammen for eksempel om prævention.