Anmeldelse

Samarbejdet om den åbne skole

Bræk murene ned

Hvordan skabes der sammenhæng mellem klasselokalet og verden udenfor? Hvad skal der til for at skabe autentisk læring? Kan skole-virksomhed-samarbejde med udgangspunkt i STEM-fagene være murbrækkeren for åben skole i praksis?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det står sort på hvidt i folkeskoleloven. Det er et ufravigeligt krav: Det omgivende samfund skal inddrages i skoledagen på en måde, så det understøtter elevernes læring og trivsel. Den åbne skole skal bidrage til variation i skoledagen og til at differentiere undervisningen, så den imødekommer og udfordrer den enkelte elevs faglige niveau.

Fakta:

Titel: Samarbejdet om den åbne skole

Forfatter: Annette Grunwald

Pris: 199

Sider: 161

Forlag: Samfundslitteratur

Et åben skole-samarbejde skal give værdi til både den fagopdelte og den understøttende undervisning. Samarbejdet skal give størst mulig kvalitet og effekt på elevernes læring, trivsel og motivation. Læringsaktiviteter i den åbne skole skal altid tage udgangspunkt i folkeskolens formål og fagenes mål. Et udgangspunkt, som er noget forskelligt fra de virksomheder, der samarbejdes med. Det kræver derfor en stor indsats at få forskellige parter med forskellige målsætninger og incitamenter til at arbejde sammen. Og det er rammen for "Samarbejdet om den åbne skole".

Bogen præsenterer på enkel og overskuelig vis teoretiske beskrivelser og analyser og anvisninger på, hvordan åben skole-samarbejde kan etableres. Bogen beskriver både politiske og pædagogiske begrundelser og kommer med eksempler på samarbejder. Tyske erfaringer med at etablere samarbejde mellem skoler og det omgivende samfund er også inddraget.

Med fødderne solidt plantet i den jyske muld kunne jeg ønske mig de konkrete anvisninger konkretiseret med eksempler på modeller, som den praktiserende lærer kan tage udgangspunkt i. Bogen henvender sig derfor i højere grad til undervisere og studerende på læreruddannelsen end til læreren, der brænder for at leve op til lovens krav om at inddrage det omgivende samfund i skolen.