Debat
Ny Start-samarbejdet står nu sin prøve i København
Forhandlingerne om en arbejdstidsaftale for Københavns 3600 folkeskolelærere er i gang. Vi håber, at vi får landet en aftale, der styrker lærernes mulighed for at lykkes med deres arbejde, og at vi dermed viser resten af Danmark, at hovedstaden går forrest i Ny Start-samarbejdet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I denne tid forhandler Københavns Lærerforening, Københavns Børne- og Ungdomsforvaltning og Skolederne om en ny arbejdstidsaftale for hovedstadens folkeskolelærere. Ny Start-samarbejdet om folkeskolen, som KL og Danmarks Lærerforening gav hinanden håndslag på ved overenskomstforhandlingerne i foråret 2018, står nu sin prøve.
I Københavns Lærerforening vil vi strække os langt for at opnå en fælles løsning udmøntet i en ny lokal arbejdstidsaftale. I erkendelse af, at de økonomiske ressourcer er begrænsede, er vi fuldt bevidste om, at der skal prioriteres. Netop derfor har vi brug for en arbejdstidsaftale, der definerer hvor meget tid, lærerne skal bruge på de enkelte opgaver, således at ikke al forberedelsestiden bliver ædt op af andre opgaver. Folkeskolelovens §18 forpligter os til at undervisningsdifferentiere - og dermed give god undervisning til alle elever. Den forpligtelse ønsker vi at leve op til, men det er vanskeligt under de nuværende rammevilkår.
Som situationen er nu, kommer der nye opgaver til i en lind strøm, og tiden ryger fra lærernes tid til forberedelse til skade for undervisningskvaliteten og især de elever, der har særlige faglige og sociale behov. Eksempelvis har Børne- og Ungdomsudvalget som led i en ny trivselspakke netop besluttet, at Københavns skolelærere skal prioritere feedback fremfor karakterer. Vi hilsner tiltaget velkomment, men feedback-samtaler tager tid at afholde, så det er nødvendigt, at andre opgaver prioriteres væk. Det er vel at mærke omkostningsneutralt at fortælle lærerne, hvordan deres arbejdstid skal bruges.
Forberedelsestid vil gavne eleverne
I den nyligt offentliggjorte strategi "Vores Børn - fælles ansvar" lægger Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltningen op til samarbejde om folkeskolen i hovedstaden. Det er vi glade for. På side 22 i strategiplanen står der: "Vi skal sammen blive bedre til at skærpe fokus på det, som reelt skaber øget kvalitet og gør en mærkbar forskel i hverdagens relationer mellem de professionelle voksne og vores børn og unge."
I forlængelse af denne opfordring til os om at sætte fokus på, hvad der reelt vil øge kvaliteten i undervisningen og relationsarbejdet på de københavnske skoler, er vores svar, at forberedelsestid er en afgørende faktor. Situationen på hovedstadens skoler er nu så presset, at lærerne stemmer med fødderne. I 2017 forlod 14,8 procent af de københavnske lærere kommunens skoler. Dermed er den eksterne personaleomsætning væsentligt højere her i hovedstaden end i landets øvrige store byer. Den gennemsnitlige personaleomsætning for landets seks største byer lå i 2017 på 11,7 procent - altså 3,1 procentpoint under tallet for København.
Efter et endt forhandlingsforløb vil vi enten stå med en ny arbejdstidsaftale, som giver kommunens lærere og børnehaveklasseledere en realistisk mulighed for at lykkes med deres opgaver. Eller også vil vi fortsat stå i en uholdbar situation, hvor lærerne i stor stil er nødsaget til at møde uforberedte op til deres undervisning og dermed ikke har en realistisk chance for at tilrettelægge undervisningen til det enkelte barn og den enkelte klasse. Lad os få en arbejdstidsaftale i hus, der også sikrer lærerne forberedelsestid og giver dem et incitament til at blive i jobbet - og lad os dermed vise resten af Danmark, at hovedstaden viser vejen til en bæredygtig fremtid for folkeskolen.