Anmeldelse
KvaN 112: Bevægelse i skolen
Bevægelse i skolen - hvordan går det?
Tidsskriftet kan anbefales til alle lærerstuderende, men især til dem, der skriver bacheloropgave med udgangspunkt i bevægelse og motion i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der foregår til stadighed en diskussion om, hvordan og hvorfor vi skal udvikle bevægelsesområdet i skolen. Dette nye temanummer af "KvaN", ”Bevægelse i skolen”, giver en tydelig, præcis og faglig funderet indsigt i mulighederne med bevægelsesområdet. Det lægger vægt på lærernes handlemuligheder og pædagogiske overvejelser og sætter tydeligt fokus på indførelse af motion og bevægelse også set i sammenhæng med den nye folkeskolereform. Et fokus, der tager udgangspunkt i bevægelse i skolen som et fundament for trivsel, læring, sundhed og dannelse.
Fakta:
Titel: KvaN 112: Bevægelse i skolen
Pris: 65
Sider: 114
Forlag: KvaN
Indholdsmæssigt giver materialet et fint og godt overblik med faglig indsigt og forståelse. Tidsskriftet arbejder med en alsidig tilgang til bevægelse i skolen og med mange relevante perspektiver på at forstå og udvikle bevægelsesområdet i skolen. Materialet sætter eksempelvis fokus på bevægelse set i et historisk perspektiv, bevægelse i en dannelsesforståelse og bevægelse og motion. Der er artikler om, hvordan lærerne oplever udviklingen, og om inkluderet fællesskab gennem motion og bevægelse, om matematik og bevægelse og meget mere.
”Bevægelse i skolen” giver tydelige retninger til diskussionen om bevægelse og motion i skolen, og bogens bidragydere skaber en fin sammenhæng til forståelse af det faglige område. De enkelte problemstillinger i artiklerne uddybes og giver en faglig forståelse. Alle afsnit har omfattende litteraturlister, der giver læseren mulighed for yderligere fordybelse.
Temanummeret giver et fagligt funderet overblik og kan varmt anbefales til alle lærere, der arbejder med bevægelsesområdet i skolen, både som baggrundsviden og som idékatalog til udvikling af undervisning, der er bevægelsesbaseret. Lærerstuderende vil også kunne få stor glæe af det.