Anmeldelse

Lær at kode C sharp

Ramt over målet

Hæftet her er kun for du særligt interesserede, og selv her rammer det ikke helt rent.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette hæfte giver kun mening i dagens skole, hvis det anvendes i det nye forsøgsmæssige valgfag teknologiforståelse, hvor programmering er et af to kompetenceområder.

Fakta:

Titel: Lær at kode C sharp

Forfatter: Lauritz Christian Holme, Mads Villum Nielsen

Pris: 134,50

Sider: 56

Forlag: Alinea

Hæftet er nummer fem i en serie med fællestitlen ”Lær at kode”, her med specifikationen ”C sharp”. C sharp er navnet på et programmeringssprog udviklet og vedligeholdt i regi af Microsoft.

De første fire hæfter i serien, som alle udkom i 2016, var bearbejdninger af en engelsk serie: "Learn to Code" af Claire Lotriet – dette femte skiller sig ud ved at være skrevet af to danske gymnasieelever.

De to unge forfattere har tænkt mere ambitiøst end et valgfag, hvad man kan læse både i forordet til hæftet og på denne blog – de har givetvis ikke vidst, at valgfaget var på vej. Timingen er vist rent held.

Forfatterne har angiveligt den ambition, at ”alle elever bør kende til programmering som en del af deres almene dannelse” - en tanke, denne anmelder fuldt ud kan tilslutte sig. Af mange årsager er det endnu ikke et mål med skolens undervisning, men hvis det var, ville dette hæfte også skyde alt for højt. Det retter sig mod de mere interesserede, som har nogle forkundskaber i forhold til programmeringssprog og kodning.

Et enkelt eksempel: Hvis man er forudsætningsløs, vil det være meget forvirrende, at man i kodningen skal konvertere et tal til et tal (opgave 5). Brugeren indtaster jo et tal. Hvorfor i alverden skal programmet så konvertere det til et tal? Her havde lidt forklaring måske udløst et ”nå, ja” fra læseren?

Derimod er det, som om forfatterne antager, at læserne næsten er ”matematiksvage” - i hvert fald er der nogle matematiske forhold, som skæres ud i pap. Men ”læsere”, der når så langt, har givetvis styr på den matematik, der optræder her. Måske skulle Alinea have ydet lidt mere didaktisk redaktørbistand?

I øvrigt findes der bøger om C sharp på både dansk og engelsk på nettet.

Sådan noget finder de interesserede elever og lærere formentlig selv frem til. Hvor ser forlagene mon sig selv i det? Som didaktiske redaktører? Eller ser de ingenting?

Det ville være spændende, hvis man kunne få nogle unge mennesker – lige så resurserige som dette hæftes forfattere – til at medvirke ved udarbejdelse eller samling af materiale til valgfagets andet kompetenceområde, som har overskriften "Design". Naturligvis med hjælpsomme faglige og didaktiske redaktører.