”Arbejdet i fagteamene bliver mere kvalificeret af, at undervisningen foregår med henblik på, at eleverne skal udvikle dels deres kropslige og idrætsfaglige færdigheder og dels udvikle deres brug af fagbegreber og fagsprog", siger Inge Regnarsson, lektor på Københavns Professionshøjskole.
Lektor: Prøven i idræt er grundlæggende god for faget
De første år med idræt som prøvefag har været en stor omvæltning, men samtidig ført til et positivt fokus på teamsamarbejde og udviklingen af undervisningen, mener lektor på læreruddannelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Siden 2014 har idræt været udtræksfag til 9.-klasse-prøven, og det har grundlæggende været godt for faget, fordi det skærper alle aktørers fokus på udvikling af undervisningen og faget, mener Inge Regnarsson, lektor på Københavns Professionshøjskole. Hun møder i sin rolle som underviser møder mange lærere og lærerstuderende.
"Prøven i idræt gør, at der bliver skabt et fokus på og i undervisningen, og det er dyrebart for faget", siger hun.
Aktivitetstimer og afgangsprøve i idrætsfaget
"Arbejdet i fagteamene bliver mere kvalificeret af, at undervisningen foregår med henblik på, at eleverne skal udvikle dels deres kropslige og idrætsfaglige færdigheder og dels udvikle deres brug af fagbegreber og fagsprog. Det, at der skal arbejdes aktivt med prøven i 8. og 9. klasse, at den er tematiseret, og at det er en gruppeprøve, bidrager til en styrkelse af elevernes arbejde med faget og til samarbejdet i mange fagteam".
"Og det er min oplevelse, at dér hvor prøven fungerer bedst, er den med til at fordre refleksion, diskussion og udvikling af faget - både hvad angår ledelse, elever og forældre."
Do not teach to the test
Selv om det fører positive ting med sig, at idræt er blevet prøvefag, er det samtidig ifølge Inge Regnarsson vigtigt, at undervisningen ikke bliver reduceret til at være målrettet det, som eleverne kan blive testet i til afgangsprøven.
"Jeg møder lærere og lærerstuderende, som er skeptiske over for, hvad det gør ved undervisningen og udviklingen af undervisningen, hvis eleverne kun lærer at arbejde i og med faget med henblik på prøven. Det er meget vigtigt, at prøven ikke fører til en teach to the test-tilgang til undervisningen i idrætsfaget. I undervisningen skal der være rammesatte refleksionsrum, dialog og plads til udvikling af fagets sprog såvel kropsligt, verbalt og skriftligt", siger hun.
Idræt er også refleksion
Og så er undervisningen og også prøven meget andet end fremvisning af en række praktiske færdigheder. Derfor er det ifølge Inge Regnarsson vigtigt, at lærerne i idrætsundervisningen skaber en undervisning, hvor eleverne ikke blot er idrætsfagligt fysiske, men lærer at reflektere og argumentere over deres idrætsfaglige fysiske praksis og lærer at anvende fagbegreber og fagsprog.
Forsker: Flere fagteam skal løfte idræt i indskolingen
"Der er store dannelsespotentialer i idræt, når vi taler om elevrelationer, elevernes udvikling i samvær med andre og i forhold til at forholde sig til sin egen kropslige og idrætsfaglige udvikling. Disse forhold skal indgå som den røde tråd i enhver idrætsundervisning, og det er en fordel, at alle fagteam på alle årgange forbereder undervisningsforløb med blik for denne progression og røde tråd", siger hun og tilføjer vigtigheden af ledelsesopbakning.
"Væsentlig er også ledelsers opbakning til et godt og sammenhængende arbejde i fagteam, så idrætsundervisningen bliver god og meningsfuld", siger hun.