Debat
"Stærkt samarbejde" i København og mange andre kommuner
NY START er kommet godt fra start. Konkrete resultater af samarbejdet bliver afgørende.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Overborgmester Frank Jensen, børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen og Lars Sten Sørensen, formand Københavns Lærerforening har i forbindelse med første skoledag og O18-aftalen om ”Ny Start” lagt følgende indlæg på Folkeskolen.dk
https://www.folkeskolen.dk/640048/foerste-skoledag-i-et-staerkt-samarbejde
Jeg synes, at det er fantastisk positiv, at Københavns Kommune og Københavns Lærerforening med dette skolestartsbrev sender et helt utvetydigt signal om, at nu skal der samarbejdes om at finde fælles løsninger på de udfordringer, som folkeskolen har.
Signalet fra København føjer sig til den perlerække af samarbejdsinitiativer, som vi har set i kølvandet på OK18 startende med initiativet fra Nyborgs Borgmester, Kenneth Muhs, der allerede dagen efter aftalen blev indgået inviterede Østfyns Lærerkreds til et samarbejde med henblik på at indgå en arbejdstidsaftale. Haderslev, Furesø, Ålborg Tønder og en lang række andre kommuner har fulgt trop. Lad os håbe, at vi om kort tid kan konstatere, at der nu er et konstruktivt samarbejde i alle kommuner.
Der er brug for et samarbejde. Her ved skolestarten har der endnu en gang været fokus på den åbenlyse rekrutteringsudfordring vi har overalt i landet i forhold til at få uddannede lærer til folkeskolen. Vi vil folkeskolen, og vi vil gerne fortælle de gode historier om folkeskolen, som det også sker i brevet fra de tre hovedpersoner i København, men vi skal heller ikke lukke øjnene for de reelle udfordringer, der er. Når vi ikke kan finde kvalificerede lærere til 16% af stillingerne i folkeskolen, har vi en udfordring, som vi må og skal have løst – i fælleskab! Vi skal sammen gøre lærerarbejdet i folkeskolen så attraktivt, at nogle af de 17.000 uddannede lærer, der i dag arbejder uden for folkeskolen, vælger folkeskolen som arbejdsplads. Vi skal gerne have mange af de kollegaer, der de seneste år har forladt folkeskolen, tilbage igen. Og så skal vi drøfte, hvordan vi sikrer, at flere af de nyuddannede lærere vælger folkeskolen og oplever, at de har en fremtid i folkeskolen. Det er et af de åbenlyse samarbejdstemaer, vi har både lokalt og centralt.
”Vi skal gå baglæns ind i fremtiden” argumenterede Svend Brinkman for nylig i Politiken. Budskabet er, at vi ikke bare kan se bort fra fortiden, når vi drøfter fremtiden. Følgerne af det åbenlyse svigt, der skete med lærerlockouten, er ikke bare forsvundet i den blå luft. Den mistillid, der blev konsekvensen, så vi tydeligt i forsommeren, da vi drøftede OK-resultatet. Det bliver vi nødt til at være bevidste om.
Kommissionen, der skal komme med anbefalinger og forslag i forhold til forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale, kan forhåbentlig bidrage til at reducere den mistillid. Samarbejdet mellem DLF og KL, samarbejdet i København og i alle de andre kommuner er også vigtige bidrag. Og det allervigtigste er, at vi ser konkrete resultater af samarbejdet.
Folkeskolen er vores vigtigste samfundsinstitution, og vores vigtigste kulturbærende institution. Og folkeskolen er helt afgørende for den kommende genrations fremtid. Derfor er lærerarbejdet også det vigtigste arbejde overhovedet – og lærerarbejdet er verdens bedste arbejde, når man som lærer oplever at kunne lykkes med det. Der er meget på spil. ”Ny Start” på samarbejdet SKAL lykkes.