Døve børn laver opera
"Så hør dog efter!" er titlen på et usædvanligt kunstprojekt, hvor døve børn på Møllevangsskolen i Århus skal lave en opera sammen med professionelle kunstnere. Operaen skal fortælle, at døve børn ikke er døve som for ti år siden. Det skyldes CI.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I skolens centerafdeling går 30 elever, som alle er døve og hørehæmmede, og for første gang skal de indgå i en lang række kunstneriske processer sammen med Den Jyske Opera og tre kunstnere, nemlig forfatteren Cecilie Eken, komponisten og musikeren Kirsten Juul Seidenfaden og danseren Iben Engberg. Kunstnerne finansieres med knap 70.000 kroner fra huskunstnerpuljen under Statens Kunstråd.
"Børnene er CI-opererede og har derfor et talesprog og indgår i den hørende verden. Det er en interessant historie at fortælle, at døve børn ikke er døve som for ti år siden. Det kunne jeg skrive faglige artikler om, men jeg vil hellere vise det på en anden måde, og så tænkte jeg: Hvad er det vildeste, børnene kan lave", fortæller afdelingsleder Naja Kilden fra Møllevangskolens centerafdeling.
Lyskeglen flyttes væk fra børnenes ører
Svaret er opera, og fra januar skal eleverne beskæftige sig med et kunstprojekt, som involverer litteratur, dans og musikdramatik.
"Vi valgt at lave en opera, fordi døve børn har svært ved at synge og holde en rytme. Det svarer til at lade blinde lave en film, eller at lamme stiller op i hurtigløb. Når vi laver de modsætninger, kan andre se, hvor vildt det er med en opera", siger Naja Kilden og peger på et andet aspekt ved projektet.
"Børnene er hele tiden omgivet af fagpersoner, der fokuserer på deres ører, og vores undervisning drejer sig om, at de skal høre og tale. Det er sjældent, at de møder professionelle, som er interesserede i andet end deres ører. Men børnene er også kreative, og det flytter vi lyskeglen over på med dette projekt".
Byrådet inviteres med til forestillingen
Eleverne skal ikke nødvendigvis på scenen, men de skal være med til at skrive operaen, og de skal lave kulisser, og hvad der ellers følger med af praktisk arbejde.
"Lige nu ved vi ikke, hvor vi ender. Som lærere er vi vant til at planlægge, have mål og evaluere, så projektet er meget angstprovokerende for os. Men det bliver sjovt at samarbejde med kunstnere, der ikke er pædagoger", siger Naja Kilden.
Alle centrets 15 lærere er involveret i projektet, der løber i ti uger og kulminerer med en forestilling i slutningen af marts. Ud over forældre og bedsteforældre vil Naja Kilden inviterer byrådet og måske også andre.
"Det vil være dejligt, hvis nogen ser, at børn i et specialcenter også har noget at fortælle".
Børnene er andet end døve ører
Døve børn fra centerafdelingen på Møllevangskolen har tidligere været med til at lave musical sammen med hørende børn fra distriktsskolen. Men det har i høj grad været på de hørende børns præmisser.
"Det er meget naturligt, at de hørende børn har sat dagsordenen, men opera-projektet kommer til at køre på de døve børns egne præmisser. Desuden går de mest velfungerende døve børn i dag i normalklasser, mens vores børn har behov for at være i specialklasse, så det er ikke så aktuelt at lave musical sammen. Men vores børn skal også opleve, at de er andet end døve ører", siger Naja Kilden.
Det er Huskunstnerordningen under Statens Kunstråd enig i og støtter derfor projektet med små 70.000 kroner. Ordningen giver tilskud til, at skoler og daginstitutioner kan få kunstnerbesøg, der kan fremme børn og unges møde med kunst og give dem et indblik i professionelle kunstneriske processer.