Hverdagen glider meget nemmere, når beslutninger ikke skal klares af med en anden skoleafdeling, lyder det fra to skoler, som blev selvstændige op til dette skoleår.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne på Åvangsskolen i Rønne på Bornholm har nøjagtig samme ledelse som sidste skoleår. Alligevel er der en afgørende forskel, for efter en årrække som afdeling blev skolen selvstændig sidste sommer.
»Den mest synlige forskel er, at vores daglige ledelse er på matriklen og ikke længere har en overleder på. Ledelsen skal ikke opnå konsensus med andre, og det gør tingene meget nemmere. For eksempel møder vi større forståelse for, at vi er nødt til at tilpasse arbejdet med de digitale læringsplatforme til vores andre opgaver. Med mange nyansatte lærere har vi brug for at udvikle en ny kultur på skolen. Det tager tid, men det er nemmere, når ledelsen er tæt på og forstår netop vores arbejdsvilkår«, siger lærernes tillidsrepræsentant, Jan Nielsen Frejlev.
I 2008 blev Åvangsskolen lagt sammen med Søndermarksskolen og Østre Skole. Østre Skole blev nedlagt som afdeling i 2016, og året efter blev de to andre afdelinger så igen selvstændige skoler.
På Søndermarksskolen har tillidsrepræsentant Pernille Brandt samme oplevelse som sin kollega på Åvangsskolen.
»Vi er kommet rigtig godt fra start, fordi vores leder ikke behøver at vende alting med ledelsen på en anden afdeling. Når vi førhen skulle bruge en større ting, blev der straks spurgt, om den skulle være fælles, og så kunne der gå lang tid med at vurdere det. Nu får vi ofte svar samme dag«, siger hun og tilføjer, at det også kunne handle om, hvorvidt en motionsdag skulle være ens på alle afdelinger.
Pernille Brandt fremhæver også, at ledelsen er blevet mere synlig.
»Lederne er ikke hele tiden til møde på en anden afdeling. Når de tidligere kom hjem fra møde, mødte vi ofte en lukket dør, fordi de havde travlt med at lave det, de ikke havde nået på grund af mødet. Nu ser vi dem i pauserne og om eftermiddagen, og det er positivt«.
Annonce:
Hun peger også på, at skolebestyrelsen nu kan koncentrere sig om Søndermarksskolen.
»Før havde vi en skolebestyrelse med ledere, forældre, elever og medarbejdere fra alle afdelinger. Nu har vi en bestyrelse, som ser os og vil os. For eksempel fik vi kagemand og et personligt brev fra formanden til Lærernes Dag i oktober. Skolebestyrelsen er tættere på os både i dagligdagen og i vores arbejde med at skabe nye visioner for skolen«.
Jan Nielsen Frejlev har hele tiden været tilhænger af selvstændige skoler.
»For at skabe en god skole er det vigtigt med relationer, og jo mere ledelsen møder medarbejderne, desto bedre bliver relationerne. Derfor er det bedre med selvstændige skoler frem for fjernstyrede skoler«, siger han.
Annonce:
Hverken Pernille Brandt eller Jan Nielsen Frejlev kan få øje på én eneste ulempe ved, at deres skoler er blevet selvstændige.
»Jeg ser det ubetinget som et skridt i en god retning. Vi har 745 elever, så vi har masser af kolleger at sparre med«, siger Jan Nielsen Frejlev med tanke på, at lærere på sammenlagte skoler har flere fagfæller at udveksle erfaringer med.
»Jeg kan faktisk ikke finde noget negativt at sige«, supplerer Pernille Brandt og fortsætter: »Vi dækker alle fag på skolen, så vi kan også sparre med hinanden. Ellers griber vi knoglen og spørger en kollega på Åvangsskolen til råds, for det, at vi har været én skole, har udvidet dem, vi kan bruge til sparring«.